Försäkring: Kunderna börjar förlåta Skandia

Skandia är på väg att återfå förtroendet.

Det visar företagskundernas betyg på livbolagen.

När det gäller livförsäkringar står Skandia för årets comeback i Finansbarometern. Skandalbolaget ligger fortfarande näst sist i rankningen, men kundernas betyg ökar kraftigt, och avståndet till Alecta, som ligger ett steg högre, minskar. Rycket syns också i försäljningen av fondförsäkringar på hemma-plan, som steg med 27 procent under andra kvartalet.

-Den nya organisationen har lett till mer fokus på kunderna och mindre på produkterna, dessutom får livbolaget bra rating av oberoende försäkringsrådgivare som Söderberg & Partners. Det har nog också haft betydelse att vi justerat priserna nedåt, säger Gert Engman, Sverigechef Skandia.

Skandia får bäst poäng av alla aktörer när det gäller utbud, och de ligger i mitten av ligan när det gäller anpassning till företagets (kundens) verksamhet. De har också näst bäst lokal närvaro, efter totalvinnaren Länsförsäkringar. När det gäller service och bemötande är Skandia, märkligt nog, för här skulle de behöva sätta in en offensiv, näst sist efter AMF.

Årets vinnare är, liksom tidigare år, KPA. Och den här gången drar de ifrån tvåan Länsförsäkringar som de 2004 delade förstaplatsen med.

-Jag är oerhört glad över att vi fått den här utmärkelsen för tredje året i rad. Den här utmärkelsen är ytterligare ett bevis på att vi lyckats i vår strävan att sätta kundens behov i centrum, säger Bertil Repfennig, vd i KPA.

Bakom KPA:s överlägsna placering ligger framför allt höga poäng i de två kategorierna som kunderna värderar högst, service och pris. Länsförsäkringar tappar på att de får ett lågt betyg på pris. Intressant i undersökningen är att kunderna inte lägger särskilt stor vikt vid avkastningen, och här får alla försäkringsbolagen utom AMF bottenpoäng, även vinnaren KPA liksom Skandia och SPP lyckas få noll. Det är en naturlig spegling av att avkastningen går till de anställda och att kostnaderna tas av företagen, men icke desto mindre sorglig. Det understryker också trenden mot volym och kostnadssamordning snarare än placeringsskicklighet i branschen.

När det gäller sakförsäkringar tappar samtliga bolag i undersökningen, även om den inbördes rankningen är oförändrad. Bakomliggande orsak kan vara att konsolideringar i branschen de senaste åren har lett till ökad lönsamhet för bolagen men mindre konkurrens och sämre anpassning till kunderna. Det är också vad resultatet indikerar, både Trygg Hansa och If har mycket låga poäng på anpassning/flexibilitet.

Man kan samtidigt konstatera att gapet mellan ettan och tvåan respektive trean är stort. Länsförsäkringar fortsätter att vara helt överlägset, framför allt på pris, som inom sakförsäkringar liksom bank och livförsäkringar av kunderna rankas som den absolut viktigaste faktorn.

-Vår lokala närvaro med 24 lokala länsförsäkringsbolag och 140 kontor över hela landet gör att vi har en nära relation till våra kunder och att vi kan anpassa oss till lokala förhållanden, säger Peter Lindvall, vd Länsförsäkringar Gotland.

Men Länsförsäkringar har också jämna poäng och vinner i alla kategorier. Konkurrenterna är inte i närheten.
Kanske kan en kommande uppstickare som Föreningssparbanken, som ligger i startgroparna för att starta sakbolag, skaka om i branschen framöver?

LIVBOLAG ? KPA OHOTAT I TOPPEN
Plats 2003 2004 2005
1 (1) KPA 2,9 3,4 3,5
2 (1) LÄNSFÖRSÄKRINGAR 2,9 3,4 2,8
2 (6) SEB TRYGG LIV 1,5 1,6 2,8
4 (4) AMF PENSION 1,5 2,4 2,4
5 (3) ALECTA 1,7 2,5 2,3
6 (7) SKANDIA 1,1 1,3 2,0
7 (5) SPP 1,4 2,1 1,8

SAKBOLAG ? LÄNSFÖRSÄKRINGAR I TÄTEN
Plats 2003 2004 2005
1 LÄNSFÖRSÄKRINGAR 3,2 4,0 3,5
2 IF SKADEFÖRSÄKRING 1,4 2,2 1,8
3 TRYGG HANSA 1,6 1,7 1,5

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.