Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade marginellt

Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln steg 0,5% under november jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandel.
Foto: Hasse Holmberg / TT
Kalendereffekten var 0,5%, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 0,0%.

“Försäljningen i butik har uppvisat positiva tillväxttal varje månad under det senaste halvåret. Det är tydligt att återgången till det mer normala även gäller inköp av dagligvaror”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i fysiska butiker steg med 2,1%, samtidigt som e-handeln minskade med 21,8%. Det kan noteras att e-handeln växte med hela 136,1% i fjol. Hemleverans sjönk med 12,0% och upphämtning i butik föll med 31,3%. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 5,1%.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.