Försäljningen i dagligvaruhandeln steg i mars

Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln ökade med 1,0% under mars jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandel.
Foto: Hasse Holmberg / TT
Kalendereffekten var 3,2% då stora delar av påskinköpen skedde i mars i år, jämfört med i april i fjol. Det innebär att den kalenderjusterade försäljningsutvecklingen var -2,2%.

Mars är för övrigt första månaden där utvecklingen jämförs med en månad som påverkats av pandemin, noteras det.

”Förra året hade mars exceptionella utvecklingstal i fysisk butik till följd av den utbredda bunkringen av framför allt skafferi- och hygienprodukter. Försäljningsutvecklingen i mars är därmed föga förvånande negativ”, säger Karin Brynell VD på Svensk Dagligvaruhandel

Den fysiska dagligvaruhandeln tappade 3,35 medan e-handeln växte med 109,1%. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen nådde under månaden en rekordnivå och stod för 7,8%. Hemleverans ökade 56,1% och upphämtning i butik med 197,7%.