Försäljningen på spelplattformen Steam ökade med 21 procent under 2020

Försäljningen på spelplattformen Steam, som utgör en viktig försäljningskanal för många börsnoterade svenska spelbolag, ökade med 21,4 procent under 2020. Det framgår av ett blogginlägg.
Endast ökningstakten framgår av blogginlägget. Däremot noterade plattformen 2,6 miljoner förstagångsköpare per månad.

Det framgår även att det spelades 50,7% mer på plattformen jämfört med 2019. Detta i ljuset av coronapandemin.

Man lyfter även fram sin egna virtual reality-plattform SteamVR. Mer än 1,7 miljoner användare på Steam upplevde VR-spel för första gången under 2020. Steams intäkter härifrån ökade 71%, vilka växte snabbare än spelarnas speltid som ökade med 30%.

Inför 2021 är en av plattformens satsningar Steam China. Tanken är att Steam ska bli tillgängligt på den stora kinesiska marknaden i början av detta år.

Enligt Steamdb som följer offentlig statistik har året börjat bra för Steam. Den genomsnittliga spelaraktiviteten hittills i januari överstiger den under december, vilket var en rekordmånad.



    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här