Fortsatt press på matvaruhandlarna
Trots att den svenska konsumenten gärna lägger pengar på mat, har den svenska dagligvaruhandeln kämpat i motvind de senaste åren. Det har flera förklaringar. För det första är den svenska marknadsstrukturen låst. Ica är störst med strax under 40 procents marknadsandel, tvåa är KF med runt 20 procent och marknadsandel, med marknadstrean Axfood hack i häl. Resten delar Vi-gruppen, Bergendahlsgruppen, Lidl, Netto och ett antal små lokala aktörer på. Rykten om förvärvsintresse från internationella elefanter som Tesco och Carrefour återkommer med ojämna mellanrum, men hittills pekar mycket lite på att de i nuläget skulle intressera sig för en perifer nordisk marknad, när de har hela det lockande Asien att slå sig in i.
För det andra brottas branschen också med vikande marginaler. Matpriserna har under många år pressats hårt, så de prishöjningar som nu börjat slå igenom har varit efterlängtade av handlarna. Men samtidigt ökar också företagens utgifter för råvaror, transporter och hyror. Det gör att marginalerna riskerar att fortsätta pressas. I allt högre utsträckning håller logistik på att bli den avgörande framgångsfaktorn för handlarna.
För det tredje har dagligvaruhandeln en stor utmaning i kundernas förändrade beteende. Konsumenterna blir allt mer medvetna om såväl pris på mat som dess effekt på hälsa och miljö. I dag är ingen för fin för att handla på lågprisbutikerna, samtidigt som allt fler gärna betalar extra för rättvisemärkt och ekologiskt. För att inte tala om trenden att köpa allt mer färdiglagat.
På börsen finns två dagligvaruhandlare, Ica som delägs av Hakon Invest, och Willys/Hemköp som ägs av Axel Johnson-kontrollerade Axfood. För den som funderar på att köpa någon av dem finns ett antal faktorer som kan vara värda att överväga.
Ägarsituationen
Den som söker en stabil ägare väljer med fördel Axfood. Det är svårt att tänka sig en mer långsiktig aktör än Antonia Ax:son Johnson. Att norska Reitangruppen nyligen köpt in sig med runt 10 procent för ungefär en miljard kronor är knappast ett hot mot hennes kontroll över bolaget.
I Ica är däremot ägarsituationen krångligare. 60 procent ägs av nederländska Ahold, medan Hakon äger resten. Ica-handlarna äger sedan i sin tur 67 procent av Hakon. Det finns rykten om att Ahold planerar att sälja sin andel, vilket å ena sidan skulle ge Hakon en chans att skaffa sig en större ägarandel. Å andra sidan skulle det också kunna innebära att en ny storägare kommer in. Hur mycket sanning som ligger i försäljningsryktena återstår att se. En annan dagligvarukedja verkar i nuläget stå högre upp på Aholds säljlista, nämligen nederländska Shuitema.
Marknadspositionen
Den som vill ha ettan på marknaden kan inte välja annat än Ica. Inte ens köttfärsskandalen i december rådde på jätten. Skandalen slog på decemberförsäljningen, men redan i januari var ordningen återställd, då Icas försäljning ökade med nästan 6 procent. Icas mål är att nå en rörelsemarginal på 3,5-4 procent, vilket överträffades det tredje kvartalet då marginalen blev 4,3 procent. Historiskt har marginalen legat på runt 3 procent. Där hamnade även fjolårets första 9 månader.
Direktavkastningen
Den som lockas av utdelningar har här två goda alternativ. Båda företagen har en fin historik vad gäller direktavkastning. Axfoods föreslagna utdelning för 2007 är 12 kronor per aktie, vilket ger en direktavkastning på 4,7 procent. Hakon delade ut 3,5 procent förra året. Vad årets utdelning föreslås bli vet vi inte förrän 20 februari, när denna tidning redan gått i tryck.
Framtidsplanerna
Den som letar signaler på förändringsvilja borde fastna för Axfood. Det har dykt upp några positiva signaler den sista tiden. Strukturaffären förra året, då Axfood köpte Prisextra, betyder dels att företaget inte gett upp kampen med marknadstvåan KF, dels att Axfood också vill. I Prisextra ingick nämligen Netextra, en framgångsrik nischaktör inom näthandel. I dag är verksamheten liten, men att vara först på plan brukar betyda fördelar. Ett annat positivt tecken är faktiskt Reitans färska kontrollpost i Axfood. Många bedömare tror att den kan vara första steget mot ett gemensamägt grossistbolag. Med Axfoods svenska butiker och Reitans i Norge och Danmark skulle avsevärda storleksfördelar uppstå.
När det gäller Hakon Invest är Ica ett så totalt dominerande innehav att det är lätt att glömma bort investmentbolagets andra onoterade innehav. Här finns hemelektronikkedjan Kjell & Co, vitvarukedjan Hemma, porslinskedjan Cervera, förlaget Forma och Ink Club med sina bläckpatroner på nätet. En stor fråga är dock varför de finansiella tillgångarna på 2,7 miljarder kronor inte brunnit hetare i Hakonfickan det senaste året. Men i förra veckan köpte Hakon i alla fall på sig en stor post i Hemtex och är nu den näst största ägaren med 12,1 procent. Hakon säger sig inte ha någon ambition att lägga ett bud på Hemtex. Ambitionen är att vara långsiktig ägare – men kanske inte lika långsiktig som i de i onoterade innehaven.
Fortfarande lite dyrt för köp i Axfood
VÄNTA
För ett år sedan gav Affärsvärlden rådet att sälja Axfood. Sedan dess har aktien fallit från 270 kronor till 217 kronor i skrivande stund. Problemet då var att Axfood inte visade vad som skulle driva utvecklingen vidare, och det problemet kvarstår ett år senare. Å ena sidan ökar äntligen matpriserna, å andra sidan ökar även företagets utgifter för transporter, råvaror och lokaler. Det finns vissa lovande tecken (se text intill), men den det tas ned av att Axfood fortfarande inte förmått att grädda sin avgörande surdeg Hemköp, som förra året landade på den tunna rörelsemarginalen 0,9 procent – långt från målet 2 procent.
Aktien handlas i nuläget till betydligt lägre p/e-tal än samma period förra året: P/e 14 för 2008 och p/e 13 för 2009. Det är fortfarande lite dyrt, med tanke på att tillväxten fortfarande ser ut att vara begränsad. Den föreslagna utdelningen på 12 kronor per aktie i april lockar dock fortfarande lite grand. Vänta.
Utdelningen i Hakon Invest kan vara värd att vänta på
VÄNTA
Samma dag som den här tidningen kommer ut kommer Hakons årsrapport, men vi tror inte på några stora överraskningar som påverkar vår helhetssyn. Hakon investerar i defensiva branscher vilket kan vara lockande i orostider, och kursen har stigit med 50 procent sedan noteringen. Men i år har aktien fallit i linje med börsen.
Under de första nio månaderna har bara Ica gått med vinst, men under det tredje kvartalet gick även Hakons övriga innehav med plus. Det fjärde kvartalet brukar vara det starkaste för den här typen av varor och vi tycker att det borde synas i årsrapporten.
Räknat på våra prognoser handlas aktien till runt p/e 14 i år och 14 nästa år. Det är inte billigt och vi ser inte längre ett köpläge i aktien. Men utdelningen kan vara värd att vänta på. Förra året var direktavkastningen 3,5 procent och räknat på våra prognoser kan den bli upp emot 5 procent till våren. Vänta.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.