Förvaltare utan visir
Det är praktiskt möjligt att ge fondspararna insyn i hur det går till att förvalta deras sparpengar. Det har bland annat det amerikanska företaget Metamarkets.com i San Francisco visat, sedan starten för drygt ett år sedan. Förvaltarna av flaggskeppet Open Fund informerar om transaktionerna och chattar med andelsägarna varje dag, och man har till och med en kamera i tradingrummet.
“Visst är kameran lite av en gimmick. Men den har ett symbolvärde, för att visa att vi inte har något att dölja och att det är vår affärsidé”, säger Duff Ferguson, informationschef hos den banbrytande kapitalförvaltaren.
Stjärnförvaltare
Trots fondbolagets litenhet (17 miljoner dollar under förvaltning) har Metamarkets.com fått de amerikanska ekonomi- och konsumentjournalisterna att skriva spaltmeter om det kundnära företaget. Förutom en modern kommunikationsfilosofi har företaget haft god draghjälp av sin grundare, förvaltaren Donald Luskin, som skaffade sig stjärnstatus under tiden som global förvaltare och VD hos fondjätten Barclays.
“På sätt och vis har vi fått oförtjänt mycket publicitet, men det visar också på att det finns ett behov av att få veta vad som händer i de hemliga fondbolagen”, konstaterar Ferguson.
Metamarkets riskfonder, Open Fund och IPO Fund, har trots med sin närhet till företagen i Silicon Valley och sin inriktning mot teknologiaktier slagit sina jämförelseindex. Men Metamarkets.com, som självt är ett tillväxtföretag, behöver ändå se över sin ägarsituation för sin fortsatt fortlevnad och expansion.
Men trots att fonden nu indirekt har drabbats av den så kallade dot-com-döden är det knappast någon som ifrågasätter fondförvaltarens öppna informationspolicy, och på den punkten ändrar man sig inte heller.
“Större öppenhet är en framtidsfråga för hela branschen”, säger Duff Ferguson, som dock bekräftar att företaget fått stå ut med både spott och spe från de amerikanska fondjättarna, som inte alls vill att SEC, den amerikanska finansinspektionen, ska komma på tanken att höja ribban för rapporteringen. “Som det är nu kommer informationen (från fondbolagen) inte bara sällan. Den är inaktuell och felaktig, vilket vi anser skadar förtroendet för branschen”.
Och Metamarkets.com har fått många bundsförvanter, bland annat bland amerikanska konsumenträtts- och demokratiorganisationer (se till exempel www.Funddemocracy.com)
Ett stenkast från Vita huset i Washington, hos Investment Company Institute, ICI, den amerikanska fondbolagsföreningen, viftar man bort möjligheten att SEC skulle vilja lägga näsan i blöt.
“Branschen enar sig om en minsta gemensam nämnare. I dag har man skyldighet att rapportera varje halvår, men vill man göra det oftare så är det inget som hindrar. En övergång till obligatoriska kvartalsrapporter är inte på gång”, säger John Collins, informationsdirektör på ICI. Han tillägger att de standardiserade så kallade “kortrapporter” som slog igenom för några år sedan avsevärt har underlättat jämförbarheten mellan fonder.
Lång tradition
Hacche poängterar också att fondbolagen i USA har haft en lång tradition av att utveckla regelverk i samarbete med lagstiftaren – utan bilor.Ändå kan man ställa sig lite undrande till ICI:s slogan för den egna organisationen som lyder: “60 years of shareholder protection”. Att motarbeta de steg som tas för att öka informationen till andelsägarna är knappast en bra metod att skydda dem.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.