Förvärv för miljarder från karantänen

Börsraketen Sinch gjorde nyligen ett miljardförvärv mitt under brinnande coronakris. Vd Oscar Werner tror också att krisen kan öppna för nya köp av bolag som fått det svårt ekonomiskt. ”Är man ett starkt lönsamt bolag så kan en kris också innebära möjligheter”.
Förvärv för miljarder från karantänen - sinch-700_binary_6993104.jpg

Förra hösten, ett år efter att Oscar Werner hade tillträtt som vd för Sinch, flyttade han och familjen till USA, eftersom cirka 65 procent av affären finns där. På kontinenten har de tre kontor där Atlanta fungerar som bolagets huvudkontor, och på västkusten finns de andra två, Seattle i norr, San Francisco i söder.

Coronaoron är påtaglig i delstaten Georgia som familjen Werner bor i. Där finns cirka tio miljoner invånare, ungefär lika många som i Sverige. I skrivande stund har lika många smittats av covid-19 men samtliga invånare i Georgia lever och verkar under mycket hårdare regler. Där är exempelvis alla barn hemma från skolan, de har också fått direktiv från guvernören att stanna hemma för alla icke nödvändiga ärenden.

Sinch har skickat hem alla anställda och rekommenderar ”starkt att alla jobbar hemifrån”. Hemarbete på distans innebär heller ingen större omställning för ett företag som Sinch, med en personalstyrka på 800 personer utspridda i 36 olika länder.

Karantäntillvaron har heller inte stoppat Sinch och Oscar Werner från nya förvärv, en viktig del i företagets strategi.

I slutet av mars köptes brasilianska Wavy, för motsvarande dryga miljarden. Förvärvet är bland de största som Sinch någonsin har gjort och ger bolaget en starkare position inom meddelandetjänster för företag i Sydamerika. Wavys sms-tjänster används bland annat av banker som Caixa och Citi Banamex samt den globala kundtjänstleverantören Atento. Men Wavy har också en bra position inom nästa generations meddelandetjänster, anser Oscar Werner som tror att detta kommer att bli stort framöver – både vad gäller tvåvägskommunikation och interaktivitet.

Coronakrisen fick er aldrig att börja tveka och fundera om det är rätt tid att vara offensiv och förvärva bolag?

– Någon kanske tänker: varför gör ni den här affären i det här läget? Då är svaret att vi ökar vår vinst med 90–100 miljoner kronor om året, vi diversifierar vår kundbas, vi har tagit ett stort steg framåt inom framtidens meddelandetjänster och vi har gjort det samtidigt som vi minskar hur mycket vi utnyttjar vår låneram, vilket minskar vår finansiella risk. I dessa tider är det ansvarsfullt, och i stort sett alla företag hade tagit den chansen.

Ni gjorde Wavy-affären efter en nyemission. Ni har en aktiv förvärvsstrategi, ska man räkna med att ni kommer att be om pengar igen för ytterligare förvärv?

– Vi gjorde en nyemission men vi hade kunnat göra det här förvärvet utan kapitaltillskott från våra ägare. Vi betalade hälften i aktier till ägaren Movile. Andra hälften var i cash och det hade vi kunnat göra med bara lån, det hade ingått i vårt låneutrymme, men vi är ett konservativt företag och när vi frågade våra ägare om de ville vara med i en nyemission för den här affären svarade de ja.

Emissionen blev övertecknad och täckte dels Wavy-affären, dels gav den extra pengars som sänker Sinchs utnyttjade låneutrymme.

– Vi slog två flugor i en smäll: vi gör ett attraktivt förvärv och minskar samtidigt vår finansiella exponering.

Detta är en kortversion av Miljardförvärv från karantänen. Prenumeranter kan logga in och läsa hela artikeln här.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.