Frakten lika dyr som malmen

Rederier som fraktar kol, malm och spannmål har sötebrödsdagar. Priserna noterar nya rekordnivåer i stort sett dagligen. Drömnivån 300 000 dollar per dag knäcktes i dagarna. Att hyra ett fartyg i Brasilien är numer lika dyrt som att köpa järnmalmen som ska lastas ombord.

Enligt det norska analyshuset Fearnleys Research väntas priserna för att hyra ett torrlastfartyg av största storlek, så kallade Cape size, i dagarna gå igenom nivån 300 000 dollar, cirka 1,8 miljoner kronor, per dag. Marknaden beskrivs i ett marknadsbrev under onsdagen som väldigt stark och som att prisnivåerna håller på att stabilisera sig kring all time high-nivåerna som för närvarande råder.

-Det finns obekräftade rykten om att en kund nu har betalt över 300 000 dollar per dag för en resa från Brasilien till Kina, säger Oscar von Sydow, vd vid skeppsmäklarföretaget Gothenburg Chartering.

Med en reslängd fram och tillbaka på cirka 70 dagar, inklusive hamntid, betyder det intäkter till redaren på 125 miljoner kronor. Därtill får kunden betala det allt dyrare bränslet, som nu kostar i storleksordningen 20 000 dollar per dag.

Den som hyr ett fartyg för längre tid än en singelresa, som för transport av kol eller malm från Australien till Europa kommer undan med att betala 225 000 dollar per dag, eller cirka 80 miljoner kronor för en resa fram och tillbaka. För redarna är det som att skära guld med kniv. Kostnaden för att driva fartygen, kostnader för bemanning och kapital, ligger på 25 000- 40 000 dollar per dag. Marginalen landar därmed på hisnande 85-92 procent.

Dyrtiderna beror på brist på tonnage. Fartyg ligger och väntar utanför stora hamnar i Australien och Brasilien på att få komma till kaj. Enligt rapporter från Lloyds List väntar cirka 40 fartyg just nu utanför brasilianska järnmalmsutskeppningshamnar som Tubarao och Ponta da Madeira. Också i Australien och i kinesiska lossningshamnar är köerna långa. Totalt ligger ungefär 100 fartyg i den största klassen, Cape Size, och väntar för ankar utanför världens hamnar enligt Global Port Congestion Index. Totalt finns cirka 750 fartyg i den storleken.

-Det finns inga andra bra svar på varför priserna fortsätter stiga i den här takten. De flesta experter, inklusive undertecknad, trodde att det bara fanns en väg. Nedåt. Men sedan dess har priserna bara fortsatt uppåt, säger Oscar von Sydow.

Ett skäl till att priserna förblir höga är ändå den ökande kinesiska importen, på senare tid uppdriven bland annat av att kolimporten väntas öka efter jordbävningen tidigare i maj. Kolgruvor och vattenkraftverk skadades i jordbävningen och behöver nu ersättas med importerad kol.

Ett av indexen för torrlastfrakter är The Baltic Dry Index som I måndags nådde rekordnivån 11 459 och som sedan dess har klättrat ytterligare. I går nåddes nivån 11 793 vilket betyder att priserna klättrat sju procent bara denna vecka.

Fraktprisnivåerna medför nu att det är nästan lika dyrt att hyra ett fartyg som att betala för den järnmalm som ska fraktas med skeppet. Ett räkneexempel från Lloyds List visar på de märkliga förhållandena. Med dagens rekordpriser kostar det 104 dollar per ton att frakta järnmalm över haven. Att köpa järnmalmen är därmed bara marginellt dyrare, även efter prisuppgången på 65-70 procent som världens järnmalmsgruvor drev igenom för en månad sedan. Kostnaden för brasiliansk järnmalm ligger därmed på 119-125 dollar per ton.

Analytiker och branschfolk som följer fraktmarknaden spelar tills vidare ned risken för att fartygsprisuppgången är en bubbla på väg att spricka:

-Ytterligare förseningar i Brasilien kan mycket väl driva upp priserna ytterligare säger sjöfartsanalytikerna John Kemp från Sempra Metals till Lloyds List.

Återstår frågan när boomen tar slut.

-Jag vet inte. Jag är svarslös inför den här uppgången. Jag trodde att toppen var nådd när Panamaxfartyg över Atlanten hyrdes för 70 000 dollar per dag. Nu har de passerat 100 000 dollar, säger Oscar von Sydow.

Hur går den här boomen ihop med andra uppgifter om att konjunkturen mattas?

– Det går inte ihop. Det har aldrig varit bättre i den här branschen. Vi vet alla att det mattas av inom bilindustrin och inom byggindustrin och inom fastigheter. Men här finns inget som mattas av. Det är en högkonjunktur utan dess like. Och hyresnivåerna har nått sådana astronomiska nivåer att även om priserna backar 50 procent så är det fortfarande oerhört starka nivåer för redarna, säger Oscar von Sydow.

nullnullnullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF