Ginnza sopar banan med konkurrenter

E-handelssajten Ginza, vars verksamhet har över 30 år på nacken, intar förstaplatsen Sveriges mest besökta shoppingsajt och sopar banan med sina yngre och hippare konkurrenter. Parallellt med det ökar också försäljningen; sedan Boxmans konkurs tidigare i höstas har omsättningen stigit med 40-50 procent.

Musiksajten Ginza tar plats som Sveriges mest besökta shoppingsajt, enligt färska siffror från MMXI Nordic, och slår än en gång fast att gammal är äldst även på nätet. Med 192 000 unika besökare under november månad, vilket motsvarar en ökning med 19 procent, seglade sajten upp till förstaplaceringen framför Bidlet (188 000 besökare) och Letsbuyit (156 000).

Ginza är en framgångssaga inom e-handel utan att därmed ha något som helst gemensamt med de bolag den jämförs med. Bolaget har inte en enda krona i riskkapital, ingen frontfigur med siktet inställt på världsherravälde, inget tal om börsnotering och ett kontor långt från Stureplan – i Fåglum mellan Skara och Alingsås. Däremot har man 65 anställda, en beräknad omsättning på cirka 250 Mkr, svarta siffror i resultatet – ”vi skär inte guld med täljkniv men vi har gått med vinst sedan första året” – och en verksamhet som hade 29 år på nacken innan sajten ens öppnade. ”Vi har funnits på nätet i tre år och det är ett perfekt komplement till postorderdelen som egentligen är hörnstenen i vår verksamhet”, säger Hans Haraldsson, VD och ensam ägare till bolaget sedan starten 1968. ”Katalogen skickas ut i mellan 150 000- 200 000 exemplar varje månad och sedan görs över 80 procent av beställningarna via nätet. En av anledningarna till att vi har kunnat växa som vi gjort är att vi har koll på helheten; vi har allt från ordermottagning till packning i våra egna lokaler och vi har ett gediget kunnande om vad det är vi håller på med. Jag tror det är en förutsättning, det räcker inte med att ha bara en snygg hemsida”.

Och det faktum att konkurrenter med snygga hemsidor, företrädesvis Boxman, faller som käglor just nu har – inte helt oväntat – givit ett uppsving för affärerna. ”Vi tappade kunder när Boxman lanserades, men ser nu tydligt att de kommer tillbaka. Under de senaste månaderna har försäljningen ökat med 40-50 procent, och delvis tror jag det beror på att folk söker sig till etablerade spelare när de yngre bolagen sviker. Jag är förvånad över att ett sånt koncept som Boxman höll så länge som det gjorde. Många gånger har jag frågat mig om det är jag som är dum i huvudet eller om man verkligen kan plocka in 100-200 Mkr, sälja för en bråkdel av den summan och sedan bli rik på kuppen”, säger Hans Haraldsson.

Bland de andra sajter som han jämförs med pekar han ut Net On Net, som är en butik för hemelektronik på nätet. ”Det är otroligt lätt att bli fartblind när man ska bygga upp en fungerande nätverksamhet; IT-konsulterna jobbar på löpande räkning, kostnaderna drar iväg och man riskerar att dras med i ’mediehype’ och trender. Men Net On Net har bra koll på verksamheten och fokus på lönsamhet. Och så kommer grundarna från trakterna härikring, från Borås – bara en sån sak”, säger Hans Haraldsson.

Sist men inte minst; vilken skiva blir julens bästsäljare? ”Den nysläppta Beatles-samlingen. Den spås bli en av världens bästsäljare generellt sett och har redan sålt i 5 000 exemplar hos oss. Det känns faktiskt extra kul; dels är det musik från ’mitt’ årtionde, dels är Beatles ungefär lika gamla som bolaget – och nu är det högtryck för båda”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.