Golfklubb till börsen

Fotbollsklubbar på börsen har vi hört talas om. Nu försöker Sveriges första golfklubb att bli noterad och samtidigt dra in 18 Mkr för en global expansion. Klubben hoppas på en miljon medlemmar 2003. Trångt? Nej. Företaget Golfplayersclub.com har ingen egen bana utan är ett golfdatingföretag på internet.

Det är en av aktiechatten VCW:s grundare Claes Settergren som dragit igång projektet. Basen är en virtuell golfklubb på nätet där medlemmarna beskriver sig själva med bild, vilka företag de arbetar för och vilket golfhandicap de har. Sedan utmanar medlemmarna varandra på matchspel. Resultatet rapporteras in i en rullande tävling där seger ger tre poäng och förlust en poäng. De som har flest poäng belönas med fina priser.

Pengar ska Göteborgsbaserade Golfplayersclub tjäna på medlemsavgifter, annonser och kommission från försäljning av allt det golfaren behöver. Går emissionen igenom ska aktien noteras på Göteborgs OTC-lista som fondkommissionären Thenberg & Kinde är market-maker för. VD Claes Settergren. Varför vill ni bli publika? ”För att få en stark population av medlemmar som också är investerare.”

Du var med och startade upp aktiechatten VCW. Jämför de två projekten? ”Det här projektet har varit välsignat från början. VCW var mycket tyngre. Vad finns det att förlora. Medlemmarna vinner kontaktytor, arbetsgivarna friskvård när man är ute och spelar, girigheten att vinna priser. Förra året delade vi ut priser för 1 Mkr på 1 000 spelare. Klubbarna har ingen nackdel, de får fler greenfeespelare. Golfförbundet får också en summa per medlem. Vi har ett eget avtal med dem.”

Målet 2003 är 1 miljon medlemmar. Hur många har ni idag? ”Vi har 1 700 medlemmar.”

Hur mycket spelar de med varandra? ”Jag spelar normalt 5-7 matcher om året. Förra året spelade jag mot 45 olika personer. Det var en höjdare. Jag tror det spelades många tusen matcher bland medlemmarna.”

Sajten är i första hand riktad till golfare med intresse att knyta affärskontakter. Men används den också till vanlig dating? ”Jag vet om två fasta förhållanden som skapats i Göteborg men det var ingenting vi tänkte på när vi startade. Det finns många ensamma människor. Och enligt vårt system får man bara poäng för spel mot samma person en gång per år.”

Ni hade inga intäkter i fjol. När ska ni börja ta betalt av medlemmarna? ”Vi såg förra året som en marknadsföringsperiod. Vi kopplar in betalningssystemet när som helst.”

Golfplayersclub.com har ett bronsmedlemsskap som är gratis, silver kostar 75 dollar eller drygt 750 kronor och guldmedlemskapet går lös på 150 dollar eller drygt 1500 kronor.

Tror du guldmedlemmarna är villiga att betala 150 dollar eller drygt 1 500 kronor för ett medlemskap? ”Vi har genomfört tester. Guldmedlemmarna ska inte själva betala. Vi marknadsför deras företag med banners och länkar. Det här är ett verktyg för play and sell.”

Ni har prognosticerat 25 Mkr i intäkter från sponsorer och annonsörer 2003. Hur ska ni lyckas med det? ”Min referens är VCW. De hade en omsättning på 10 Mkr i fjol. Vi kommer att komma ut i flera regioner. Att sponsra golf är vederhäftigt. Sex av 18 sponsorer har sagt ja när jag har varit ute och presenterat.”

Golfspelare lägger ut runt 20 000 kronor per år på golf. Ni räknar med att ta en del av den här kakan genom att ta ut kommission på försäljning av resor och utrustning. I budgeten för 2003 räknar ni med att sälja för 25 Mkr. Vilka tecken finns det på att det kommer att fungera? ”Vi har redan idag kommission på att sälja resor.”

Inträdeshindren ser inte speciellt höga ut. Hur ska ni skydda er? ”Det är bara tidsmonopol. Det gjorde vi med VCW. Gick ut hårt och ökade. Medlemmarna vill vara med i den största klubben. Jag har ännu inte sett någon golfdating leaderboard. Men det kommer att startas konkurrenter. Tempo är viktigt.” Enligt prognosen ska ni finnas på 40 olika marknader 2003. Samtidigt har ni bara budgeterat drygt 6 Mkr i löner och utveckling av sajten. Går det verkligen ihop? ”Det behövs en representant i varje region. Vi ger varje representant en garantilön på 4 månader. Sedan får de klara sig på 30 procents provision. Det här är ett drömjobb. Du får spela golf på arbetstid. Du spelar mot potentiella sponsorer och efter ett år förnyar du dem som är nöjda.”

Vad är viktigast för att det här ska bli en succé? ”Nordamerika, det är tio gånger så stort som Europa. Vi startar upp i höst. Vi har folk i Florida och förbereder det hela. Sedan tar vi stat efter stat.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.