Googles grepp om sökmarknaden minskar
Rivaler som Tiktok har nyligen börjat tillåta varumärken att rikta annonser baserat på användares sökfrågor. Detta utgör ett direkt hot mot Googles sökverksamhet.
Även Perplexity, som är en AI-startup med fokus på sök som stöds av Jeff Bezos, planerar att introducera annonser senare under månaden under sina AI-genererade svar.
Dessa initiativ har ytterligare ökat trycket på Google, som redan pressas av att Amazon äter sig in i sökintäkterna. Många konsumenter har påbörjat produktsökningar på e-handelsplattformen.
Under nästa år väntas Googles andel av den amerikanska marknaden för sökannonser sjunka under 50 procent för första gången på ett decennium, enligt undersökningsföretaget eMarketer.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.