H&M bland modjättar i hållbarhetsallians

Modebolaget H&M och 31 konkurrenter i klädhandlarbranschen har ingått en global allians där man lovar de politiska ledarna i G7, som sammanträder i helgen, att bekämpa klimathotet och att skydda den biologiska mångfalden och världshaven.

Klädbranschens hållbarhetslöften kommer i ett skede av ökande press mot modejättarnas negativa direkta och indirekta inverkan på klimatet. Enligt en nyligen publicerad rapport från välgörenhetsorganisationen MacArthur’s Foundation kommer klädindustrin år 2050 att stå för 25 procent av de globala utsläppen om ingenting görs samtidigt som andra föga smickrande faktum belystes.

Bland annat framhäver MacArthur-rapporten, som delfinansierades av bland annat H&M och Nike, även att mindre än 1 procent av allt material som används i industrin är återvunnet och att branschen ligger bakom 20-35 procent av mikroplasterna i världshaven. Dessutom har användningstiden för plagg minskat med en tredjedel de senaste 15 åren sedan det lågprissatta så kallade snabbmodet gjort entré i branschen, som omsätter omkring 10.000 miljarder kronor årligen.

Den negativa utvecklingen har fångats upp av den unga kundgruppen, som i ökad grad har börjat handla second hand. Marknaden har växt kraftigt på senare år.

H&M:s hållbarhetschef i Storbritannien och Irland, Giorgina Waltier, kommenterade nyligen utvecklingen i en intervju med The Guardian.

“Det har definitivt skett en attitydförändring i i fråga om hållbarhet och mode de senaste 12-18 månaderna. Vikten av att agera i frågan speglar den ökade allvarsamheten och pressen från konsumenterna gällande åtgärder och krav på mer transparens från varumärken”, sade hållbarhetschefen.

Alliansens initiativtagare är den franska Gucci-ägaren Kering, vars vd Francois-Henri Pinault uppmanades av president Emmanuel Macron att bidra till att skapa en industrivid överenskommelse.

“Det är inte längre en åsikt utan en skyldighet för att driva globala verksamheter /…/ Det duger inte att bara snacka, men nu gäller det att agera”, sade Marie-Claire Daveu, den franska modeaktörens hållbarhetschef.

Andra bolag som undertecknade överenskommelsen på fredagen är bland annat Inditex, Nike, LVMH, Burberry, Chanel, Hermes, Adidas. Totalt företräds över 150 klädmärken.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här