Handlarhuset halvvägs hemma

Efter flera års omstruktureringar har finländska Stockmann börjat få ordning på strukturen. Ska aktien vara köpvärd krävs antingen ­ytterligare styrkebesked eller en lägre värdering.

Vänta. Den negativa lönsamhetstrend som synts i familjen Perssons H&M har för många blivit symbolen för en detaljhandel som håller på att ritas om i grunden. Investerare har också bränt sig på sko- och accessoarhandlaren Venue Retail Group samt klädkonglomeratet Retail and Brands (RNB) vars aktier fallit mer än 90 procent sedan finanskrisen. Till kategorin klädkedjor med ett tufft decennium i ryggen kan även MQ och Kappahl läggas.

För att möta konkurrensen från e-handeln har ”omnichannel”, alltså försäljning i såväl e-handel som butik, blivit ett modeord i bolagens finansiella rapporter. Men med låga inträdesbarriärer kopieras alla vinnande koncept, varvid prispress följer. Alla effektivitetsförbättringar hamnar alltså i kundernas fickor och inte aktie- ägarnas. Det visar inte minst e-handlarnas genomsnittliga vinstmarginal på låga 2–3 procent.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets