Hans metod lär dig att sätta målen
<p>Har du problem? Som att produktionen på ditt företag är för låg. Därför har ni bestämt att inte lägga arbetstiden på fel saker. Eller, på ett personligt plan, du har bestämt dig för att inte jobba över så mycket. </p> <p>Då kan Affärsvärlden avslöja att du har ytterligare ett problem. Du kommer nämligen att ha väldigt svårt att nå ditt mål. Det beror på att det lilla ordet “inte” är med i problemformuleringen. </p> <p>Dan Hasson, forskare vid Karolinska institutet och författare till den uppmärksammade boken Stressa Rätt, som kom ut i april, förklarar:</p> <p>- Hjärnan förstår inte “inte”. Ju mer man försöker undvika att tänka på något, desto svårare blir det. Det beror på att hjärnan tänker i konkreta bilder och därför fokuserar på det som kommer efter ordet “inte”, det som ju inte existerar. Därför går det exempelvis inte att rita en person som inte tvättar fönster. </p> <p>Sambandet har påvisats i vetenskapliga experiment, men den som inte orkar ta del av dem kan lätt testa själv: Tänk inte på Carl-Henric Svanberg. Ansträng dig så gott det går att inte tänka på Carl-Henric Svanberg. Hur gick det? </p> <p>I stället för att lägga energi på att tänka på det man inte ska göra, är det bättre att ge sin hjärna raka instruktioner. Enkelt uttryckt: Att fokusera på det man vill uppnå. </p> <p>Det där med att fokusera framåt i stället för på det som varit är något som många chefer säger sig vara extra bra på. De är inne på rätt spår. Många forskningsresultat visar att en person som är mycket resultatinriktad och fokuserad på specifika mål har större chans att bli framgångsrik än en person som agerar mer planlöst. </p> <p>Men att definiera mål är inte så enkelt som man kan tro. Det vi tror är problemet är inte alltid problemet. </p> <p>Dan Hasson tar ett exempel från sin verksamhet inom stresshantering. En person ville lära sig att bli mer effektiv i sitt arbete. </p> <p>- Jag frågade honom varför han ville bli mer effektiv. Han svarade att det var för att han ville kunna gå hem i tid oftare. </p> <p>Efter hand kom mannen fram till att hans problem faktiskt inte var att han var ineffektiv. Tvärtom, han hade successivt ökat sin prestationsförmåga och därmed fått fler och fler uppgifter. Han insåg att det inte skulle spela någon större roll hur effektiv han än blev, jobbet skulle ändå hänga över honom. </p> <p>- När den här mannen insåg vad som var hans verkliga problem, att han ville vara hemma med familjen mer, kunde han lättare nå dit. Till exempel genom att gå hem i tid, även om allt inte var klart, säger Dan Hasson. </p> <p>Samma sak gäller på organisatorisk nivå: Ett företag har problem med kvaliteten på en produkt. Ett tänkbart sätt att lösa det problemet är investera i en ny maskin. Men egentligen beror de många felen på slarv. De som arbetar vid maskinen har för bråttom, på grund av ett provisionssystem som uppmuntrar kvantitet, inte kvalitet. En översyn av provisionen hade gett bättre resultat, till en lägre kostnad. </p> <p>En avdelning på ett annat företag har problem med trivseln. Alla medarbetare får därför genom gå ett teambuildingprogram. I själva verket hade det varit mer effektivt att dela upp arbetsuppgifterna mellan två rivaliserande chefer som ständigt trampar varandra på tårna. </p> <p>Av varierande anledningar, som att man inte vill ta obehaget att peka ut en enhet eller individ, försöker man kanske lösa problem som inte finns – och missar därmed att lösa de verkliga problemen, menar Dan Hasson. </p> <p>- Det är som när en läkare ställer fel diagnos. Då blir det svårare att bota sjukdomen, eller lösa problemet.</p> <p>Så hur kommer man fram till vad som är det verkliga problemet? </p> <p>- Innan man sätter ett mål är det bra att testa av det genom att fråga sig: Om jag löser problemet och uppnår mitt mål, på vilket sätt skulle mitt liv bli bättre? Fortsätt att ställa samma fråga och svara på frågan tills du inte kan svara mer, säger Dan Hasson. </p> <p>Genomför sedan en målprogrammering (se faktaruta) för det slutliga målet. </p> <p>- Om det är något abstrakt som lycka, harmoni som är ditt mål så kan du skatta var du befinner dig på en lyckoskala mellan 0-10 för att sedan skatta var du skulle vilja befinna dig och när. </p> <p>Säg att du vill bli mer effektiv på jobbet. Då kan du fråga dig själv på vilket sätt livet bli skulle bättre? Svaret kanske är att du skulle jag få mer tid över till familjen. Om du fick mer tid med familjen, vad skulle det tillföra ditt liv? Fortsätt fråga tills det inte går att komma längre. Då har du hittat ditt verkliga mål och kan mer effektivt börja lösa de problem som står i vägen. </p> <p>Trots att många har goda avsikter om att “tänka framåt”, är det vanligt att man gräver för mycket i sitt problem, tycker Dan Hasson.</p> <p>- Saker som “varför säljer vi inte?” ältas, och leder ofta inte långt. Ofta hamnar man i syndabockstänkande och kreativiteten hämmas. Om man i stället tar reda på vad var och en på säljavdelningen kan göra för att förbättra sitt resultat är det lättare att nå målen. </p> <p>- Där fokus är, där hamnar man. Om huvudfokus riktas mot det man inte vill uppnå är risken stor att man hamnar just där. Genom att i stället fokusera på det man ska göra för att uppnå säljmålen ökar kreativiteten och problemlösningsförmågan. Mål ger energi och hot dränerar. </p> <p>Dessutom är det helt enkelt roligare att jobba med ett positivt mål, än med ett negativt problem.</p> <p>- För vad känns bäst? Att tänka att nu måste vi få slut på den dåliga stämningen, och fokusera på att ta reda på vad den beror på. Eller att nu jobbar vi för att få en bättre stämning, och försöka göra roliga saker tillsammans. </p> <p>Ytterligare ett verktyg för att lösa ett problem är att ta reda på det positiva syftet – vad man får ut av ett visst problem. </p> <p>- Många brukar värja sig för frågan, och säger att “nej, jag får absolut inte ut något positivt av mitt problem”. Men en hel del problem, de som orsakas av ett beteende, har sin lösning i att man hittar det bakomliggande syftet. Då blir det lättare att förändra det beteende som orsakar problemet eller ersätta det med ett mer ändamålsenligt, säger Dan Hasson. </p> <p>På ett personligt plan: En man hade tröttnat på att jobba över flera kvällar i veckan. Men genom att fråga sig själv varför han jobbade över så mycket, kom han fram till att det var för att han inte ville gå hem till sin tomma lägenhet. Med den insikten kunde han förbättra sin situation genom att träffa vänner i stället för att sitta kvar vid datorn i timmar. Han fokuserade på det han inte ville i stället för på det han ville.</p> <p>På ett organisatoriskt plan: Ett företag säljer en viss produkt med låg marginal och har gjort flera försök att höja priset mot kund. Vid en genomgång av läget kom de ansvariga fram till att produkten var helt omöjlig att sälja till ett högre pris. Men motivet till att ändå sälja den var att ledningen hade en nostalgisk inställning till produkten, som var en av de äldsta i sortimentet. När man insåg det var det lättare att ta bort den från sortimentet. </p> <p>Du som är expert på problemlösning och hur man gör för att nå sina mål, hur gör du själv? </p> <p>- Beroende på vad det är för typ av problem så agerar jag olika, men jag är nästan alltid lösningsfokuserad. Jag engagerar mig både tankemässigt och i handling för att testa, finna och uppnå olika lösningar. När jag misslyckas eller möter motgångar svider det, men jag ser det som möjligheter att lära mig och utvecklas på sikt. </p> <p>- Men kan inte alltid påverka saker, men man kan alltid inta ett mer ändamålsenligt förhållningssätt och det försöker jag med i möjligaste mån, säger Dan Hasson. </p> <p>____________</p> <p><b>Så fixar du målen</b></p> <p>De flesta är väl inne på att målstyrning gör det lättare att nå dit man vill och lösa de problem man möter på vägen. Men hur gör man för att formulera målet? Dan Hasson pekar i sin bok ”Stressa rätt” på faktorer för målprogrammering. </p> <p></p> <p><b>1 Målet ska vara konkret, exakt och positivt. </b></p> <p>Fråga dig själv: Vad vill du uppnå? Målet ska fokusera på ett bestämt, specifikt och mätbart resultat. </p></p> <p><p>Tänk positivt. Det vill säga, formulera målet med fokus på vad du vill uppnå, snarare än på vad du inte vill uppnå. Bannlys ordet ”inte” när du sätter mål. </p></p> <p><p><b>2 När och var? </b></p> <p>Specificera målet med ett tidsperspektiv. Bestäm när målet ska vara uppfyllt och var – på vilken plats – det ska vara uppfyllt. </p></p> <p><p><b>3 Målkriterier</b></p> <p>Hur vet du att du har uppnått målet? Hur vet andra det? Tänk både på de yttre kriterierna (till exempel hur mycket bättre resultat ditt projekt gör) och de inre (hur det känns att lyckas). Låt denna målbild bli så tydlig och verklig som möjlig. </p>
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.