Hemelektronik i motvind
Några samtal till köpladorna vid en av Sveriges mesta handelsplatser, Barkarby nordväst om Stockholm, ger besked direkt. Radio- och tv-branschen blöder. Butiker som Siba, Onoff och Elgiganten gör vad som står i deras makt för att konkurrera ihjäl varandra med lockpriser på telefoner, platt-tv och bärbara datorer. Samtidigt som tyska Media Markt tar till alla trick för att knuffa svenskarna åt sidan och knipa platsen som marknadsetta.
I den miljön försöker Kalmarföretaget Electragruppen göra sig ett namn med butikskedjor som Audio Video, Ringup och Digital-butikerna. Electra lånar ut namnet, sköter transporter och inköp samtidigt som de lokala butikerna ägs av lokala entreprenörer. I Sverige finns över 100 butiker under Electra-paraplyerna.
Sedan tre år tillbaka är det 60 år gamla företaget noterat. Först handlades aktien på First North, men sedan i juni i år är bolaget noterat på Stockholmsbörsens small cap-lista och kursutvecklingen har varit god. Aktien har samtidigt klättrat med cirka 40 procent.
En förklaring till uppgången är antagligen bolagets mäktiga finansiella mål som innebär att bolaget ska uppnå en genomsnittlig årlig tillväxt på mer än 10 procent under åren fram till 2014 och att rörelsemarginalen samtidigt ska nå minst 3 procent.
Marginalmålet, är knappast den svåra delen. Det löser bolaget med ett procentuellt påslag på beställningar och transporter till butikerna, en traditionell roll för ett bolag som i dessa sammanhang kan betecknas som grossist.
Värre blir det med tillväxten, som ska nås på en marknad som är utsatt för mördande konkurrens och svår prispress. Den som studerar hur bolaget har klarat utvecklingen fram tills nu blir knappast lugnad. Electragruppen har misslyckats totalt och i år krymper försäljningen under enmiljardstrecket och är därmed tillbaka på nivån från 2004. Det betyder att årets försäljningsminskning troligen hamnar på runt 11 procent för att sedan, om det vill sig väl, öka med 16 procent under 2010. Men det räcker inte för att aktien ska vara intressant.
I en tid då storleken betyder allt för att överleva på radio- och tv-marknaden är Kalmarföretagets affärsidé, att stödja små handlare med enklare it-lösningar, transporter och lagerhållning, inget att yvas över. Lägg sedan till flera andra minusposter, som att grundarfamiljen sitter på en stor del av ägandet och att bolagets marginalambitioner är modesta (de är lägre än vad som gäller i den Ica-butik där undertecknad veckohandlar), och Affärsvärldens skepsis är ventilerad.
Värderingen av Electra¬gruppen visar att varje vinstkrona för nästa år betalas med tio kronor i dag (p/e 10). Det är högt för att vara hos en grossist. Onoterade bolag brukar få vara nöjda med en faktor fem, och grossister noterade på börsen, som Addtech och B & B Tools betalas till 20–30 procent lägre nivåer. Affärsvärlden finner den nyligen börsnoterade Electra-aktien dyr och rekommenderar de aktieägare som varit med på uppgången att sälja åtminstone hälften av innehavet. Det känns troligt att det dyker upp bättre köptillfällen längre fram.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.