Hemnets VD efter rapportrallyt: Vill satsa på mäklare, bostadsbyggare och banker

Trots ett 2023 i motvind kom bostadsplattformen Hemnet med en stark rapport med ökad omsättning och stärkt rörelseresultat. Enligt VD Cecilia Beck Friis har bostadsmarknaden börjat röra på sig. Men hur bostadsplattformen ska fortsätta ta fram värdeskapande produkter vill hon inte svara på. "De kommer när de kommer", säger hon till Affärsvärlden.
Cecilia Beck-Friis är VD på Hemnet.
Cecilia Beck-Friis är VD på Hemnet. Foto: Pressbild

Bostadsplattformen Hemnet rapporterar en omsättning på 275 Mkr för det fjärde kvartalet, vilket är drygt 36% bättre än samma kvartal året innan. Även rörelseresultatet stärktes till 121,5 Mkr vilket innebär en rörelsemarginal på 44,2%. Styrelsen föreslår en höjd utdelning till 1,2 kronor per aktie.

Utfallen var klart bättre än analytikernas förväntningar som låg på 248 Mkr i omsättning och ett rörelseresultat på 105 Mkr för fjärde kvartalet ifjol.

Börsen gillar rapporten, då aktiekursen i skrivande stund är upp 15% och handlas nu kring 283 kronor per aktie.

Under fjärde kvartalet publicerades 37 700 objekt på Hemnet, vilket är en ökning på 5,3% jämfört med samma kvartal 2022. Däremot sjönk antalet publicerade objekt för helåret till 175 300, vilket är ett tapp på 11,6%, enligt rapporten.

Volymerna gick upp nu under Q4 men sett till helåret har volymerna gått ner 11,6%. Hur mycket påverkas detta av att kunderna betalar när annonsen plockas bort?

”Ingenting skulle jag säga, utan det är egentligen två olika siffror. Att annonsvolymen går upp för det fjärde kvartalet har främst att göra med en ökad aktivitet på marknaden. Att bostadssäljare numer antingen kan betala direkt vid publicering eller efter att annonsen plockats bort handlar om att erbjuda en ökad flexibilitet, men jag skulle inte dra slutsatsen att det leder till en volymökning”, säger VD Cecilia Beck-Friis till Affärsvärlden.

Hur ser uppdelningen ut mellan hur många som betalar direkt och vilka som betalar senare?

”Det är inte en siffra som vi kommunicerar externt. Under föregående år gjorde vi omfattande tester under våren för att titta på efterfrågan och behovet och se effekterna av att erbjuda det här. Nu har vi lanserat i skarpt läge och kan se att vi ligger ungefär i nivå med de testerna. Men vi säger inte några exakta siffror.”

Långsiktiga strategin densamma

Senaste kvartalet har mängden annonser från bostadssäljare ökat med 55%, medan det sjunkit för mäklare och byggbolag. Hur påverkar det er strategi framöver?

”Jag skulle säga att det inte påverkar vår långsiktiga strategi, när vi tittar framåt har vi mer att hämta i form av att skapa bra och relevanta tjänster för bostadssäljare och öka intjäningen för bostadsannonser, men också att växa och bredda vårt erbjudande för företagssegmentet och då framförallt för fastighetsmäklare, bostadsutvecklare och banker”, säger Cecilia Beck-Friis och fortsätter:

“Men det är klart att rent kortsiktigt utifrån hur marknaden sett ut så har det ändrat lite i vår prioritering och vårt fokus internt.”

Förbereder fler produkter

I rapporten skriver du att under 2024 ser du fram emot att fler värdeskapande produkter ska lanseras. Kan du berätta mer om vilka produkter det är?

”Vi har ett konstant fokus på att utveckla både befintliga och nya produkter och vi brukar inte kommunicera vilka de produkterna är. De kommer när de kommer”, säger Hemnet-VD:n och fortsätter:

“I början av året har vi lanserat en ny produkt för våra fastighetsmäklarkunder där de har möjlighet att bli synliga i sökresultatlistan och visa bostäder som man har sålt. Det är ett sätt att marknadsföra sig till potentiella säljare. Det är ett konkret exempel. men sen fortsätter vi inom alla våra områden att utveckla nya produkter och tjänster.”

I rapporten framgår också att bolagets återköpsprogram av aktier, som väckt uppmärksamhet på grund av den stora insynshandeln, fortsätter och styrelsen föreslår till årsstämman 2024 att de återköpta aktierna dras in.

HEMNET Q4 2023

Hemnet, Mkr Q4-2023 Konsensus Förändring mot konsensus Q4-2022 Förändring
Nettoomsättning 275 248 10,9% 201 36,8%
EBITDA 141,6 123 15,1% 88,8 59,5%
EBITDA-marginal 51,5% 49,6% 44,2%
Rörelseresultat 121,5 105 15,7% 71,3 70,4%
Rörelsemarginal 44,2% 42,3% 35,5%
Nettoresultat 93,3 54,5 71,2%
Resultat per aktie, kronor 0,96 0,55 74,5%
Kassaflöde från löpande verksamhet 67,6 31,5 114,6%
Utdelning per aktie, kronor 1,20 1,16 3,4% 1 20,0%

Konsensusdata från Modular Finance

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.