Siffrorna Hemnet inte vill att du ska se

Rekordutbud samtidigt som Hemnetknarkarna går på avgiftning. Det visar den dolda statistiken på antal klick per objekt, som Affärsvärlden tagit del av.
Siffrorna Hemnet inte vill att du ska se - WEB_INRIKES
Det var fler personer tidigare som klickade på Hemnet-appen i telefonen. Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT

Affärsvärlden skrev i förra veckan om utbudet på den viktiga Stockholmsmarknaden. Aldrig tidigare har det legat ute så många objekt till salu på Hemnet som i november. Detta enligt statistik som Hemnet öppet uppdaterar på sin sajt varje vecka.

Fram till i somras bjöd bostadsköparplattformen också på data som speglar den andra sidan: Köparna.

Då fanns möjligheten att se hur många klick hela sajten genererade, nedbrutet per marknad.

”Vi tog bort den här delen för några månader i samband med av vi gjorde om statistik-sidan. Anledningen var bland annat att det var ett lågt intresse kring datan från våra besökare, att vi ville ha data primärt kopplat till utvecklingen på bostadsmarknaden (utbud etc.) och att vi primärt kommunicerar antal besök per månad i samband med vår årsredovisning”, skriver en presstalesperson för Hemnet i ett mejl till Affärsvärlden.

Det kan stämma. Men det stämmer också att siffrorna pekar på en kraftigt vikande trend för intresset efter en tid med kraftiga räntehöjningar. Intresset för att köpa och sälja bostad har sjunkit drastiskt, vilket även Hemnet kan konstatera.

Afv har bett Hemnet att plocka fram klickstatistiken för de senaste åren. Dessa har Afv ställt i relation med tillgänglig data på utbud under samma period.

Som grafen nedan visar är antalet klick per lägenhetsannons i Stockholms län i en klart negativ trend. Räknat i antal klick per annons i oktober är lägre än alla tidigare år i mätserien.

Säsongsmönstret visar en kraft boost av antalet klick per objekt i början av året. I januari 2023 lös den kraftiga injektionen med klick dock med sin frånvaro. Den stora frågan är ifall det blir liknande eller sämre utfall i början av 2024.

Ser vi till antalet klick under de första tio månaderna för respektive år sedan 2019 ser det ut enligt tabellen nedan.

År Antal klick årets 10 första månader
2019 165 miljoner
2020 185 miljoner
2021 174 miljoner
2022 141 miljoner
2023 142 miljoner

Det finns alltså en hel del klick att komma ikapp jämfört med rekordåren.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.