Hett bland branschjättarna
Bemanningsbranschen är ofta en säker konjunkturindikator. Det är i branschföretagens orderböcker som signaler om ökning eller minskning av arbetskraft märks snabbast. Minskar uppdragen kan en sämre konjunktur vara på väg, eftersom det första företag spar in på oftast är inhyrd personal. Ett halvår i förväg, lite drygt, brukar företagen själva säga att de kan förutsäga konjunkturrörelser.
Mycket riktigt har också bemanningsbranschen gått starkt det senaste året. 2005 växte omsättningen bland de 60 största bolagen till 12 miljarder och vinsten återvände, i kontrast till 2004 och 2003 då marginalerna var svagt negativa.
En snittvinst på 2 procent kan tyckas mager, men det ska sättas i relation till att bolagen i undersökningen växt med i snitt 12 procent. Tillväxt är oftast dyrt. Men bemanningsföretagen är mer eller mindre piskade att satsa offensivt. Kan de inte få tillbaka sina förlorade marginaler nu kan de knappast klara sig bra i en kommande konjunktursvacka. Den genomsnittliga vinstmarginalen ska också sättas i relation till att detta är en volymbransch. Även 2 procent blir pengar när branschen omsätter 12 miljarder kronor.
För de svenska företagen är det extra viktigt att kapa åt sig marknadsandelar i medgång. Ofta har branschföreträdare sagt att det finns ett enormt utrymme kvar för expansion, eftersom bara en procent av den svenska arbetskraften är inhyrd jämfört med snittsiffran 3 procent i andra europeiska länder.
Så har det dock sett ut i många år. Andelen inhyrd personal tycks inte växa trots att branschen som helhet gör det. En annan skillnad är att de svenska företagen i större utsträckning satsat på uthyrning av specialistpersonal, som ingenjörer och läkare.
Det finns ändå mycket som talar för att marknaden för bemanningstjänster kommer att vara lönsam också framöver. Även om bemanningsjättarna Manpower, Adecco, Proffice och Poolia tidigare talat om en avmattning mot hösten, så är orderböckerna tillräckligt fulla för att ingen oro ska uppstå. Det har också blivit svårare att förutsäga utvecklingen på kortare sikt. Faktorer som ryckig börs och förändringar i arbetsmarknadspolitiken, till exempel förslaget om lagstiftad rätt till heltidstjänster, gör arbetsgivarna mindre benägna att anställa själva. Det gynnar bemanningsföretagen; deras tjänster kan visserligen vara dyra, men kunden slipper samtidigt arbetsgivaransvaret. Å andra sidan skapar samma ryckiga börs och arbetsmarknadspolitik en övergripande osäkerhet som gör att arbetsgivare drar sig för utgifter över huvud taget.
I kölvattnet av just förändrade arbetsgivarregler kan dock bemanningsföretagen hitta nya kunder. Detaljhandelsföretag är en ny, intressant grupp. Arbetsgivarens utökade plikter vid sjukskrivning och nämnda förslag om en lag om rätt till heltid, skulle kunna förändra villkoren i den här sektorn, som har en stor andel kvinnor och deltidsarbetare som anställda. Det kan alltså bli lönande för bemanningsföretagen att specialisera sig på detaljhandel.
I grannbranschen rekrytering, som bemanningsbranschens tangerar med sina rekryteringstjänster upp till mellanchefsnivå, råder också goda tider. Branschens omsättning på 1,5 miljarder är visserligen inte i närheten av bemanningsjättarnas 12 miljarder, men tillväxttakten är hack i häl: Den har gått från 7 procent år 2004 till 15 procent år 2005, visar Affärsvärldens undersökning. Bakom tillväxten ligger bland annat ökade uppdrag på grund av generationsskiftet då den jättelika 40-talistgenerationen ska ersättas med yngre förmågor. It-sektorn är också tillbaka efter de hårda åren i början på 2000-talet. Då stod arbetskraften i kö till företagen, nu får arbetsgivarna konkurrera igen.
Sedan medför också goda tider alltid att det rör mer på sig. Inte bara är företagen mer benägna att anställa, de anställda är också mer benägna att byta jobb. Det gäller att hinna med några avgörande karriärsteg innan det är dags att övervintra i nästa konjunktursvacka.
I den allra högsta rekryteringsligan, bland huvudjägarna som jagar till exempel chefer åt de allra största börsföretagen märks också andra tider: chefskarusellen snurrar fortare sedan ett par år tillbaka. Karusellmotor är den ökade konkurrensen som i sin tur ökar kraven på cheferna. Dessutom är det allt fler chefer som törs hoppa mellan olika branscher. Så såg det inte ut för tio år sedan.
Fotnot: Läs mer om undersökningen i den nya upplagan av Konsultguiden som Affärsvärlden ger ut den 25 oktober.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.