H&M
H&M:s rörelseresultat något bättre än väntat

Omsättningen sjönk 4,9 procent till 56 714 miljoner kronor (59 605). Utfallet kan jämföras med Factsets analytikerkonsensus som låg på 56 947. I lokala valutor ökade försäljningen med 1 procent. Samtidigt var antalet butiker 4 procent färre vid kvartalets utgång.
Försäljningen i juni väntas öka med 3 procent i lokala valutor på årsbasis.
“Kvartalets resultat påverkades negativt av högre inköpspriser till följd av en dyrare US-dollar och högre fraktkostnader men också av att vi har fortsatt att investera i kunderbjudandet. Investeringar som gjorts för att stärka vårt kunderbjudande och ge kunderna ännu mer värde för pengarna. De negativa externa faktorerna som fördyrat inköpen inför första halvåret vänder till att bli positiva inför andra halvåret”, säger vd Daniel Ervér.
Enligt H&M har den fortsatta optimeringen av butiksportföljen med stängningar påverkat deras försäljning i det korta perspektivet. När Q2 började var antalet butiker 125 färre på årsbasis. Under kvartalet nettostängdes 47 butiker (19).
Bruttoresultatet blev 31 425 miljoner kronor (33 569) väntat 31 338, med en bruttomarginal på 55,4 procent (56,3). H&M skriver i en kommentar att bruttomarginalen påverkats negativt av externa faktorer som dyrare dollar samt höga fraktkostnader.
Rörelseresultatet blev 5 914 miljoner kronor (7 098), väntat rörelseresultat var 5 792. Rörelsemarginalen var 10,4 procent (11,9).
Resultatet före skatt var 5 291 miljoner kronor (6 668).
Resultatet efter skatt blev 3 962 miljoner kronor (5 064).
Resultat per aktie uppgick till 2,48 kronor (3,15).
Varulagrets sammansättning beskrivs som “god” av H&M. Under kvartalet ska det ha utvecklats i positiv riktning och ökat 1 procent till 38 817 miljoner kronor (38 518).
“Vid andra kvartalets slut var varuvolymen lägre än motsvarande tidpunkt föregående år. Högre inköpskostnader förklarar varulagrets ökning i jämförelse med föregående år”, skriver bolaget i en kommentar till lagren.
“I osäkra tider med återhållsamma konsumenter följer vi den makroekonomiska och geopolitiska utvecklingen noggrant och anpassar löpande både kunderbjudande och verksamheten för att möta våra kunders behov på bästa sätt”, säger Ervér.
Vissa jämförelsesiffror för räkenskapsåret 2024 har justerats på grund av att uppskjuten skatt hänförlig till nyttjanderättstillgångar och leasingskulder räknats om.
H&M, Mkr | Q2-2024/2025 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q2-2023/2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 56 714 | 56 947 | -0,4% | 59 605 | -4,9% |
Bruttoresultat | 31 425 | 31 338 | 0,3% | 33 569 | -6,4% |
Bruttomarginal | 55,4% | 55,0% | 56,3% | ||
Rörelseresultat | 5 914 | 5 792 | 2,1% | 7 098 | -16,7% |
Rörelsemarginal | 10,4% | 10,2% | 11,9% | ||
Resultat före skatt | 5 291 | 6 668 | -20,7% | ||
Nettoresultat | 3 962 | 5 064 | -21,8% | ||
Resultat per aktie, kronor | 2,48 | 3,15 | -21,3% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.