Hoppet lever för bilsäkerhetsföretaget

ANALYS Stora lanseringskostnader och fallande bilproduktion har gjort att hoppet om ett lönsamhetslyft har kommit på skam. Men det är för tidigt att ge upp.
Hoppet lever för bilsäkerhetsföretaget - autoliv-700_binary_6947408.jpg

KÖP Autoliv tillverkar krockkuddar och säkerhetsbälten åt de flesta stora personbilstillverkarna i världen. På börsen har aktien en absolut sett låg värdering på runt 12 gånger årets väntade vinst. Jämfört med andra fordonsunderleverantörer är det däremot ganska högt. Snittet är runt p/e 10 för jämförbara bolag. Bakgrunden till premien mot sektorn är att Autoliv redovisat en ovanligt bra organisk tillväxt tack vare stora marknadsandelsvinster sedan 2015 på grund av en kris hos en stor konkurrent.

Den stora frågan är hur väl Autoliv kan få utväxling på sin tillväxt och även öka vinsterna rejält.

När koncernen satte upp nya mål vid avknoppningen av rörelsen inom aktiv bilsäkerhet, Veoneer, i mitten av 2018, så var siktet inställt på 13 procent rörelsemarginal i år, 2020, och 10 miljarder dollar i omsättning, cirka 96 miljarder kronor. Det lär man inte klara. Konsensusprognosen för året är nu 89 miljarder och 10,4 procent i marginal.

Missen beror på ett flertal faktorer, men nedgången i den globala bilproduktionen är förstås en mycket viktig sådan. En annan faktor är att priser på stål och textilier ökar utan att Autoliv lyckas passa detta vidare till kundledet. Sedan kostar det stora pengar att sätta nya order i produktion.

Det blir viktigt att bolaget nu levererar på ledningens målbild för 2020 – att öka marginalen till minst 9,5 procent trots att året väntas inledas omsättningsmässigt mycket svagt. Viktigt är också att investeringsnivån faller från de senaste årens förhöjda nivå kring 5,5 procent av omsättningen, vilket ihop med ökad intjäning förbättrar kassaflödet. I så fall går det att se ett Autoliv om ett till två år vars fria, utdelningsbara kassaflöde uppgår till 7–9 procent av börsvärdet.

I grund och botten tror vi inte att Autolivs underliggande vinstförmåga försämrats de senaste åren, utan köper ledningens bild av att nedgången är mestadels cyklisk.

Tänker vi oss att Autoliv återgår till en marginal på 11 procent inom några år och sätter en branschmultipel på vinsten, så finns en avkastningspotential på 30–40 procent på radarn. Rådet blir att köpa aktien, även om utvecklingen på kort sikt styrs mycket av när bilproduktionen återhämtar sig vilket är svårt att sia kring.

Detta är en kortversion av Hoppet lever för krockkuddarna. Prenumeranter kan logga in och läsa hela analysen här.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets