Hyggligt billig verkstad
KÖP. Kursutvecklingen för de största verkstadsbolagens aktier efter det att andrakvartalsrapporterna presenterades för tre månader sen talar sitt tydliga språk. Aktier som var upptrissade för tre månader sedan har klättrat ytterligare, som Alfa Laval. Och billiga aktier har blivit billigare. Mest rea på börsen är det på aktier, på grund av den konjunkturkänsliga bilindustrin, som många bedömare nu bedömer kan vara på väg att passera konjunkturtoppen. Hit hör, förutom Volvo, också bilsäkerhetsspecialisten Autoliv, gummiföretaget Trelleborg och lagermakaren SKF, aktier som efter halvårsrapporterna tillhör de absolut sämsta placeringarna.
Analytikerna tror fortfarande inte på SKF som just nu är den mest säljrekommenderade av alla stora verkstadsaktier. Några faktorer talar nu för att SKF:s dagar som strykpojke är räknade. Inför tredjekvartalsrapporten 25 oktober har vd Alrik Danielson slagit på stora trumman och utropat det andra kvartalet i år till bolagets bästa genom tiderna: försäljningen steg 9 procent till 22,6 miljarder kronor.
Samtidigt nådde rörelsevinsten en ny rekordnivå för ett enskilt kvartal, nära 3 miljarder kronor. Rörelsemarginalerna hänger med och når 12,9 procent under både första kvartalet och första halvåret. Det är högt historiskt då SKF:s tioårssnitt landar på 11,6 procent. Och det finns utrymme att nå högre. Under de tidigare toppåren 2007, 2010 och 2011 presterade SKF en rörelsemarginal på 13–15 procent. SKF:s finansiella mål sänktes häromåret till en organisk tillväxt på 5 procent och rörelsemarginalmålet till 12 procent.
Att SKF sedan bara hämtar en mindre del av inkomsterna från den prispressade och konjunkturkänsliga fordonsindustrin – under det senaste kvartalet var siffran 29 procent, exakt samma som för tio år sedan – gör inte saken sämre.
På plussidan finns också vd:s köp av aktier för 1,5 miljoner kronor till dagens kursnivåer i februari. Med p/e-tal i år och nästa år på 11,9 och 11,6 i kombination med låga risker kan aktien bli en av dem som överraskar uppåt efter rapporterna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.