”Inte ska du väl börja sälja blöjor”

Klas Balkow började sin karriär på blöjproducenten Procter & Gamble, trots mammas tveksamhet. Det blev början på en framgångsrik karriär. Som vd för livsmedelskedjan Axfood vill han plocka marknadsandelar och öka försäljningen på nätet.

SM-finalen i volleyboll 1990 blev en gastkramande tillställning i Gångsätrahallen på ­Lidingö. Gästerna Kungälv pressade hemmalaget, men till slut kunde ­Lidingö volleybollklubb dra ifrån och vinna med 3-1 i set. Den 192 centimeter långa, 24-årige Klas Balkow var en av nyckelspelarna från sin centerposition framme vid nätet och han genererade flera anfallspoäng. Nära tre år­tionden senare står han i centrum i ett annat sammanhang.

Sedan i mars i år är han vd för Axfood, livsmedelskoncernen med Axel Johnson-­familjen som huvudägare och som driver butikskedjorna Willys och Hemköp. För Klas Balkow är jobbet troligen en tuffare match än volleybollfinalen. Axfood måste visa anfallsvilja för att plocka marknadsandelar av konkurrenterna Ica och Coop som, enligt undersökningen Dagligvarukartan 2017 från HUI Research, har 50 respektive 19 procent av marknaden. Samtidigt – för att fortsätta med sportanalogin – behöver bolaget täppa igen defensiven och ha koll på ivriga uppstickare i lågprissegmentet i form av tyska Lidl, danska Netto och Bergendahls (med City Gross).

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här