”Jag känner mig mer fri utan bil”

Bakom förkortningen ITRL döljer sig ett forskningscenter vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm med namnet Integrated Transport Research Lab. Ansvarig för centret och senior forskare är sedan två år Anna Pernestål Brenden.

Hon har tidigare 15 års erfarenhet från transportbranschen genom arbete på Scania och det kanadensiska före­taget SNC-Lavalin, som är världsledande inom bland annat infrastruktur. Det var erfarenheterna härifrån som gjorde att hon började intressera sig för forskning kring självkörande ­bilar och hållbara transporter.

– Jag såg att det fanns många intressanta tekniska lösningar som inte riktigt kunde lyfta, och därför ville jag gärna ta chansen när jag fick möjlighet att genomföra de här forskningsprojekten, säger hon.

Självkörande bilar är på stark frammarsch just nu, inte minst i Sverige där Volvo Cars ligger långt framme på området. Men det finns också nya uppstickare, till exempel det Lundabaserade startup-företaget Uniti.

– Det är intressant att se hur nya företag tar chansen att ta sig in på marknader där de traditionella bilföretagen inte finns. Till exempel kommer vi under första halvåret i år att delta i ett försök med självkörande minibussar i Kista och dessa levereras av det franska företaget Easymile, säger Anna Pernestål Brenden.

Något som hänger nära samman med självkörande bilar är elektrifieringen av bil- och lastbilstransporter, och ITRL deltar därför i försöken med elektrifierade vägar i Stockholm och Gävle. En annan aspekt på forskningsområdet är hur införandet av självkörande bilar kommer att påverka själva bilägandet.

– En trend vi kan se framför oss är att det blir vanligare att delta i bilpooler i stället för att äga en egen bil. Det finns både för- och nackdelar med detta. En fördel är att det blir fler som får tillgång till biltransporter medan en nackdel kan vara att det blir tätare trafik på vägnätet.

Ytterligare en fråga är hur de självkörande bilarna kommer att uppfattas när de rullar fram på gatorna medan föraren kanske är upptagen med att läsa tidningen, äta pizza eller spela Candy Crush på mobilen.

Enligt Anna Pernestål Brenden visar forskningen hittills att det är viktigt hur den självkörande bilen kommunicerar med omgivningen.

– Det kan ske genom till exempel ljud- ­eller ljussignaler, men det viktiga är att till exempel fotgängare upplever att det går att interagera med bilen, säger hon.

Anna Pernestål Brenden lever också som hon lär. Efter att tidigare ha varit bilpendlare försöker hon numera göra sig så biloberoende som möjligt och utnyttjar i stället kollektiva färdmedel.

– Faktum är att jag känner mig mer fri utan bil än med. Jag behöver inte bekymra mig om att jaga parkeringsplats och blir jag bortbjuden på middag kan jag ta ett glas vin utan att behöva tänka på hemfärden, säger hon.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF