Kamerasuccén hotarNokias herravälde
Enligt siffror från analysfirman Strategy Analytics i USA så knep Nokia visserligen förstaplatsen det sista kvartalet i fjol men mobiljättens marknadsandel på kameratelefoner är mycket mindre än för marknaden som helhet.
– Jag skulle tro att den här utvecklingen börjar synas i kvartalsrapporterna för det första kvartalet i år med mycket starkare försäljningstillväxt för till exempel Samsung och Sony Ericsson än Nokia, säger Per Lindberg, analytiker på Dresdner Kleinwort Benson i London.
Enligt Strategy Analytics beräkningar såldes det 84 miljoner kameratelefoner förra året vilket är mer än fem gånger så många som året innan. Flest, 13,1 miljoner stycken, sålde Nec och vid årets slut hade runt 90 procent av den japanska tillverkarens telefoner inbyggd kamera.
Nokia tvåa
Nokia kom tvåa på 11 miljoner men ledde det fjärde kvartalet med 4,5 miljoner enheter tätt följt av Sony Ericsson med sin succé T610 och Samsung på 3,9 miljoner vardera.
På samma gång som det här är smaskens nyheter för Sony Ericsson är det ingen rolig läsning för Jorma Ollila.
Analysfirmans siffror är kanske det första konkreta tecknet på en utveckling som många bedömare väntat på.
När telefonerna blir allt mer tekniskt sofistikerade multimediemaskiner kommer asiatiska företag, däribland Sony Ericsson, att ta marknad på bekostnad av traditionella tillverkare som Nokia, Motorola och Siemens.
Låg marknadsandel
Japan och Sydkorea är fortfarande både de största och mest avancerade marknaderna för den här typen av telefoner. Enligt Chris Ambrosio på Strategy Analytics i Boston så såldes runt 39 miljoner av förra årets 84 miljoner kameratelefoner i Korea och Japan.
Nokias marknadsandel i Japan och Korea är nästan noll oavsett telefontyp vilket förklarar en del av det finska företagets låga marknadsandel på 13 procent på kameratelefoner för helåret.
När man räknar bort Korea och Japan så får Nokia en marknadsandel på 24 procent vilket är långt under de cirka 40 procent finländarna får av den totala marknaden när de två asiatiska marknaderna exkluderats. Då gäller det dessutom antal enheter, räknat i värde är skillnaden ännu större.
Illavarslande
– Även om vi tror att Nokia kommer att vara störst på kameratelefoner så blir de inte så dominerande som i dag. Marknadsandelen kommer att falla, säger Chris Ambrosio.
I Europa har Nokia knappt hälften av telefonmarknaden och i USA runt 30 procent men på kameratelefoner är Nokias andel på dessa marknader klart lägre än så, enligt Ambrosio. Det är illavarslande för Nokia eftersom kameratelefoner växer så det knakar.
För Sony Ericsson är förhållandet det omvända. På kameratelefoner är andelen knappt 10 procent jämfört med 6-7 procent för den totala marknaden.
Sony Ericsson och Nec är två tillverkare som har satsat väldigt hårt på just kameratelefoner.
Halva marknadsvärdet
I år räknar Strategy Analytics med att det säljs runt 170 miljoner kameratelefoner och DRKW är ännu mer optimistiskt med en prognos på 190 miljoner.
Redan i år tror DRKW dessutom att kameratelefoner
står för hälften av värdet av hela den globala mobiltelefonmarknaden.
Runt 2006 och 2007 är de flesta bedömare sedan överens om att kameratelefoner är den dominerande kategorin med 60 procent eller mer av marknaden och mer än tre fjärdedelar av värdet.
__________________________
Mobilkungar
Miljoner sålda kameratelefonerr 2003
1. NEC 13,1
2. Nokia 11
3. Samsung 10
4. Panasonic 9,2
5. Sony Ericsson 8,2
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.