”Kan slå hårt mot bankerna”

Via robotrådgivaren Lysa utmanar Emilie Andersson den traditionella bankvärlden. Den 15 mars talar hon på eventet Business Model Finance.

Den stora revolutionen har redan inträffat i och med indexfondernas inträde, säger Emilie Andersson, en av grundarna till robotrådgivaren Lysa.

– Men tyvärr finns ett distributionsoligopol och marknaden påverkas av provisioner. Eftersom storbanker och nätmäklare tjänar mer på att sälja dyra fonder är det uppenbart att kundens bästa och bankernas intjäning inte går hand i hand.

Den åsikten har bidragit till att hon numera är medgrundare av den digitala portföljförvaltningstjänsten Lysa som lanserades i april förra året. Hon beskriver tjänsten som en ”digital kapitalförvaltningstjänst som är fri från intressekonflikter”.

Hösten 2015 lämnade hon arbetet som advokat på Mannheimer Swartlings bank- och finansgrupp, efter fyra år på byrån.

När Patrik Adamson, då investerings­ansvarig på Nordstjernan (numera vd på Lysa), presenterade sin idé om digital kapitalförvaltning sa hon upp sig och blev fintech-entreprenör. Den tredje medgrundaren, Henrik Littecke, kom från nätmäklaren Avanza där han var utvecklare och it-arkitekt.

För att starta bolaget tog trion in kapital, 5 miljoner kronor från ”friends and family”. En av ägarna som gick in med ­kapital var Nicklas Storåkers, tidigare vd på Avanza. Därefter har bolaget tagit in ytterligare 20 miljoner kronor från bland annat det familje­ägda investmentbolaget Ernström & Co och bankveteranen Eirik Winter.

Bara i Europa finns ett hundratal tjänster som kallar sig robotrådgivare men endast ett fåtal har tagit fart. De främsta konkurrenterna kommer från Tyskland och Storbritannien och heter exempelvis Scalable Capital, Nutmeg och Moneyfarm.

– I Sverige är givetvis bankerna våra största konkurrenter. Tyvärr fungerar oskäligt höga avgifter på marknader där konsumenten är i underläge och prissättningsstrukturerna är komplicerade.

Lysa tar inte emot provisioner utan tar enbart betalt av kunden. Tjänsten har precis passerat 5 000 kunder, som i snitt investerar 100 000 kronor. Avgiften ligger i snitt på 0,20 procent av det förvaltade kapitalet och i dagsläget ligger förvaltat kapital alltså på nära en halv miljard kronor.

Nästa steg är att vidareutveckla tjänsten. Bolaget har exempelvis fått förfrågningar av kunder som vill ha kapitalförsäkring och på sikt vill bolaget även erbjuda fler spar­produkter.

Emilie Andersson är en av talarna på event Business Model Finance på Nalen i Stockholm den 15 mars, som arrangeras av konsultbolaget Cordial tillsammans med Affärsvärlden. Fokus är innovativa affärsmodeller i en tid då bank- och försäkringsbranschen transformeras. Något av det mest intressanta som händer inom banksektorn just nu är tjänster som rör digitala banklån, anser Emilie Andersson.

– Det kan slå hårt mot de etablerade bankernas affärsmodeller.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.