Kaupthing kan fälla SPP-affär

Storebrands köp av svenska SPP är en brandfackla i kampen mellan det norska försäkringsbolagets ledning och dess nya isländska huvudägare, Kaupthing och Exista.

Kaupthing, med 20 procent i Storebrand, säger till Affärsvärlden att företaget ännu inte bestämt sig om det ställer sig bakom köpet.

Kaupthing kan sätta käppar i hjulet för Storebrands köp av SPP. Storebrand har inte tillräckligt med pengar för att betala de 18 miljarder kronor som Handelsbanken kräver för SPP. Nu planerar Storebrand att gå till sina aktieägare för att ta in motsvarande 11 miljarder norska kronor för att finansiera större delen av köpet på totalt 15,3 miljarder norska kronor.

Storebrands vd Idar Kreuzer har sagt att flera aktieägare stödjer köpet och tänker delta i nyemissionen. Men den största ägaren Kaupthing är inte bland dessa, det säger Jonas Sigurgeirsson, informationschef på Kaupthing till Affärsvärlden.
– Nej, vi har inte tagit ställning än. Vi har träffat bolaget och Idar Kreutzer som presenterat förvärvet för oss. Men vi har inte tagit ställning till om vi ställer oss bakom affären eller hurvida vi tänker delta i nyemissionen, säger han.

Kaupthings njugga inställning till Storebrands miljardaffär kan bero på att affären kan ses som ett giftpiller. I ett slag gör sig Storebrand av med alla överskottspengar i kassan samtidigt som Storebrand tänjer på sin lånekapacitet. Samtidigt är alla fusioner förknippade med en viss osäkerhet. Med andra ord ser det utåt ut som om att Storebrand gått ifrån att vara en välbärgad drömbrud till en partner med en mer osäker finansiell framtida kapacitet. Allt under förutsättning att affären går igenom.

Totalt skulle Kaupthings ägarandel ge en nota för islänningarna i nyemissionen på runt 2,2 miljarder norska kronor, beroende på hur stor emissionen blir. Ställer inte Kaupthing upp riskerar islänningarna att få sin ägarandel utspädd. Det senare är inget förstahandsval eftersom det är en ägarandel som dessa har arbetat väldigt hårt för att nå.

Kaupthings huvudägare Exista har också flaggat upp i Storebrand med drygt 5 procent. Hurvida det är förenligt med norska regler är just nu under utredning. Tvisten rör om Kaupthing och Exista kan ses som samma aktör eller inte. Om det visas att det är på det sättet har man brutit mot gällande regler som stipulerar att för att få öka till mer än 20 procent i Storebrand måste Kaupthing och närstående bolag först skicka en skriftlig begäran till norska myndigheter och be om lov. Vilket man inte har gjort. Saken har fyllt spalterna i Dagens Näringsliv och Aftenposten de senaste veckorna.

För att kunna genoföra nyemissionen kommer Storebrand att kalla till en extra bolagsstämma. Än finns inget datum men så snart som möjligt i oktober väntas den hållas. Det är kanske först då som Kaupthing och Exista väljer att visa sina kort om hurvida de stöder affären eller inte.

Övriga storägare, som den statliga pensionsfonden Folketrygdfondet äger 4,69 procent i Storebrand och Gjensidige Forsikring 9,99 procent, väntas enligt marknadsbedömare ställa sig positiva till både förvärvet och att delta i emissionen.

Affärsvärlden har sökt Exista för en kommentar utan resultat.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.