Kina vill bygga svensk järnväg
SVT har sett innehållet i en hemlig offert från företaget China Railway Construction. Slutnotan ligger där på 145 miljarder kronor i stället för 170 miljarder. Höghastighetsbanan ska enligt det kinesiska förslaget byggas på broar som går fem meter över marken. Det är det vanligaste sättet att bygga höghastighetsbanor i Kina och andra delar av Asien.
Järnvägsexperten Per Corshammar har länge propagerat för att Sverige ska lära av Kina som på kort tid byggt ut sitt när av hastighetsjärnväg.
-Från att ha varit 50 år efter ligger Kina nu tio år före när det gäller järnväg. De har köpt in teknik och förbättrat den. Nu kör de ifrån oss, sa han i en tidigare intervju i Ny Teknik.
Läs hela artikeln på Ny Teknik här.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.