Klarna kritiserar den svenska kreditmarknaden

Klarna offentliggör nu statistik kring sena betalningar och riktar kritik mot den svenska bank- och kreditbranschen.
Klarnas grundare och vd, Sebastian Siemiatkowski
Klarnas grundare och vd, Sebastian Siemiatkowski Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Betalningslösningsbolaget Klarna, som tidigare själva fått kritik för att ha kreditbetalningar som sina standardval, riktar nu kritik mot den svenska kreditmarknaden.

”Även om skulderna som andel av BNP minskar, så är svenskarnas samlade skulder hos Kronofogden större än någonsin i absoluta tal. Klarna vill nu sätta press på bank- och kreditbranschen för att motverka skuldproblematiken i samhället”, skriver de.

Klarna släpper statistik rörande sena betalningar, inklusive andel av Klarna-köp som fått påminnelseavgifter och har gått vidare till inkasso.

5% av Klarna-köp fick en påminnelseavgift medan 0,6% gick till inkasso. Det jämförs med samtliga konsumtionslån i Sverige där siffrorna var 20 respektive 4,5%, enligt Finansinspektionens rapport över svenska konsumtionslån 2020, skriver Klarna.

Klarna  planerar att göra en börsnotering inom en snar framtid.