KO: ”Bynka” inte måttfullt

Konsumentombudsmannen stämmer kreditmarknadsbolaget Bynk. KO bedömer att bolagets reklam strider mot måttfullhetskravet som gäller för marknadsföring av krediter.
KO: ”Bynka” inte måttfullt - konsumentverket_binary_6979590.jpg

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer kreditmarknadsbolaget Bynk. KO bedömer att bolagets reklam strider mot måttfullhetskravet som gäller för marknadsföring av krediter.

I fyra reklamfilmer använder bolaget uttrycket “bynka”, bland annat sägs att det är något som sker i stor omfattning i Sverige.

“I den filmen påstår bolaget också att hela Sverige bynkar, vilket medverkar till det intrycket. KO anser också att just det påståendet även kan vara vilseledande – om nu Bynk inte kan visa att alla i Sverige bynkar”, skriver KO i ett pressmeddelande.

Bynk skriver i en kommentar att man rättat sig efter Konsumentverkets tidigare synpunkter och tagit bort de aktuella filmerna samt erkänner att filmerna inte mött myndighetens syn på kraven på marknadsföring.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.