Kommentar: Astras sänkta prognos

Astrazeneca-aktien har efter kursfallet under torsdagen sjunkit med drygt 10 procent hittills i år. Det är mer än andra läkemedelsbolag och återspeglar den växande osäkerhet som nu finns inför lanseringen av Nexium i USA. Osäkerheten kommer att bestå tills FDA gett sitt klartecken och texten på produktbeskrivningen visat sig ge Astrazeneca fulla möjligheter att hårdsälja produkten.

Astrazeneca lyckades inte med konststycket att hårdlansera det nya magsårspreparatet Nexium på den viktiga USA-marknaden i tid for att stoppa effekten av priskonkurrens från Losec-kopior. Därför tvingades finanschefen Jonathan Simonds dra ner på analytikernas förväntningar på försäljning och resultattillvaxt for helåret 2001.

Det är andra rappporten i rad som Astrazeneca drar ner på förväntningarna. I rapporten för det tredje kvartalet sänkte Astrazeneca förväntningarna på helårsresultatet från en tvåsiffrig försäljningstillväxt till 8 procent. Astra lovade dock att resultatet skulle nå en tvåsiffrig tillväxt. Det senare klarade Astra genom att redovisa ett resultat på drygt 4,1 miljarder dollar, men då med god hjälp av ett högre tempo i besparingsprogrammet från fusionen för två år sedan.

Nu reduceras prognosen för tillväxten under 2001 ytterligare till mellan 4 och 6 procent. Resultattillväxten väntas hamna något högre. Inför rapporten räknade analytikerna med en resultatökning på 10 procent, enligt SME, till 4,5 miljarder dollar för 2001 och strax under 4,1 miljarder dollar 2002. Det är först 2002 som den fulla effekten av det tappade Losecpatentet syns samtidigt som alla nya storsäljare, som blodfettsmedlet Crestor knappt nått några volymer.

En del av nedjusteringen berodde på valutaeffekter där Astrazeneca drabbas hårt av den starka dollarn. Men det var priskonkurrensen på magsårsmedlet Losec på den amerikanska marknaden som blev den verkliga överraskningen. Under fjolåret introducerades två nya loseckopior pa USA-marknaden som sänkte priserna med 35-40 procent för att slå sig in på marknaden. Tydligt är att de haft viss framgång.

På kort sikt har risken i Astrazeneca ökat. Inom läkemedelsindustrin har skepsisen mot stora produktlanseringar av storsäljare, så kallade megabrands med en en försaljningspotential på över en miljard dollar, ­stigit. Förseningar straffar sig i form av uteblivna forsäljningsintäkter. Lägg till att konkurrensen är hård och förlusten av framtida marknadsandelar slår dubbelt på förväntningarna. Det är denna hotbild som nu syns i Astrazeneca.

Patentet på Losec går ut i USA den 5 april. Genom att erbjuda Losec till barn kan patentet förlängas ytterligare ett halvt år. Men det räcker inte på kort sikt. Astrazenecas försäljningsorganisation har förberetts på en stor lansering av det nya magsårsmedlet Nexium från och med i mitten av januari.

Astrazenecas VD Tom McKillop gjorde på presskonferensen i London sitt bästa för att tona ner eventuell osäkerhet. Diskussionen mellan Astrazeneca och FDA antas handla om två delar. Dels hur bred tillämpningen kan bli, dels om FDA godkänner en etikettext som jamför Nexium med andra preparat.

Rapporten till trots är det för tidigt att döma ut Astrazenecas möjligheter inom mage-tarmområdet. Försäljningen av Nexium på den viktiga tyska marknaden går bättre än väntat. Därtill har Nexium tagit helt nya kunder och inte kannibaliserat på Losec som väntat. De patienter som idag äter Losec fortsätter istället att göra det. Kommer försäljningen igång i USA kan det alltså bli mer framgångsrikt än väntat.

Resten av Astrazenecas läkemedelsportfölj levererarede i stort sett enligt förväntningar eller battre. Det nya astmamedlet Symbicort har lyckats bra trots att konkurrenten Seretide redan finns på marknaden. Astrazenecas forskningschef Clas Wilhemsson säger sig vara helt övertygad om att produkten blir en europeisk megabrand, med en försäljning överstigande 500 miljoner dollar. Och på USA-marknaden har försäljningen av Pulmicort slutligen tagit fart.

På presskonferensen skruvade VD Tom McKillop aven upp förväntningarna på den japanska marknaden som nu öppnats upp. Astrazeneca söker nu aktivt samarbetspartner både för försäljning och forskning. För det stora framtidshoppet Crestor mot blodfetter talade Tom McKillop om nya studier som ska påvisa läkemedlets överlägsenhet. Det kan behovas eftersom konkurrensen på marknaden for hjärt-kärlprodukter kommer att vara hård.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight