Köpvärt rederi i medvind
<p>Transatlantic</p> <p>KÖP/Fyramiljardersinvesteringen i nya arktiska isbrytare ligger några år bort och kan mycket väl kräva nytt kapital av aktieägarna. Gör ledningen rätt betyder det stabila vinster framöver. Fram till dess räknar vi med att Transatlantic i botten på lågkonjunkturen gör en vinst på 150 miljoner kronor, ungefär två tredjedelar av de senaste fem årens snittvinster.</p> <p>Det betyder p/e 5 och direktavkastning på 11 procent. Billigt för ett bolag med rak kurs. Rabatten förklaras med att börsen misstror offshoresatsningarnas långsiktiga vinstmöjligheter. Men den saken kompenseras av att substansrabatten är nära 50 procent. Aktien är köpvärd upp till 40 kronor, p/e 7. </p> <p>Transatlantic är vår favorit i sektorn.</p> <p></p> <p>Nyckeltal</p> <p>Mkr 2008 2009p 2010p </p> <p>Omsättn. 2 121 2 100 2 300</p> <p>Res e fin 259 150 250</p> <p>p/e 3,1 5,2 3,1</p> <p>Nedsida</p> <p>Försäljning av fartyg väntas före sommaren. Faller oljepriset påverkas efterfrågan på offshoretjänster.</p></p> <p><p>Uppsida</p> <p>Långa kontrakt inom industriell sjöfart. Nytt affärsområde i arktisk isbrytning. Höga oljepriser lyfter intäkterna</p> <p>________________________________________</p> <p>Concordia Maritime </p> <p>VÄNTA/Concordiaaktien bär prägeln av en obligation i shippingbranschen. I teorin alltså – för i praktiken är det inte så. Aktien har svajat från 60 kronor för två år sedan ned till 10 och nu upp till 18 igen.</p> <p>Säg att bolaget infriar sin prognos om en vinst på 70 miljoner kronor. Det betyder p/e 10. Direktavkastningen är 5,5 procent. Och substansrabatten är 57 procent. Som om inte det är tillräckliga skäl för att köpa papperet väntas vinsterna öka nästa år.</p> <p>Lägg sedan till en stark huvudägare som kan stötta finansiellt om möjligheter att förvärva konkurrenter dyker upp. Bolagets ledning har fram tills nu lyckats väl med tajmingen när det gäller att köpa och sälja fartyg. Men aktien har klättrat 50 procent på några veckor. Rådet blir därför att vänta.</p> <p>Nyckeltal</p> <p>Mkr 2008 2009p 2010p </p> <p>Omsättn. 560 650 700</p> <p>Res e fin 78 70 100</p> <p>p/e 9,1 10,1 8,6</p> <p>Nedsida</p> <p>Minskad efterfrågan på olja sänker fraktpriserna. Låga marginaler i år.</p> <p>Uppsida</p> <p>Fleråriga kontrakt säkrar intäkterna. Vd flaggar för ytterligare fartygsköp. </p>
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.