Kraftigt försäljningstapp för Venue Retail

Venue Retail, som sedan november 2019 är i rekonstruktion, redovisar en kraftigt minskad försäljning och en ökad förlust under under tredje kvartalet.
Rizzo
Skokedjan Rizzo ingår i börsbolaget Venue Retail Group. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Omsättningen sjönk 57,9 procent till 68,4 miljoner kronor (162,6). I jämförbara butiker sjönk försäljningen med 44 procent. Antalet butiker var 101 jämfört med 118 föregående år.

Onlineförsäljningen ökade med 32 procent.

Bruttovinstmarginalen minskade 11 procentenheter till 45,9 procent.

Rörelseresultatet blev -53,9 miljoner kronor (-22,8).

Resultatet före skatt var -58,3 miljoner kronor (-23,7).

Resultatet efter skatt blev -58,4 miljoner kronor (-23,6).

Resultat per aktie hamnade på -0,40 kronor (-0,16).

”Jag började som vd i Venue Retail Group (VRG) 1 juni och ser i bolaget stora möjligheter till en framtida lönsam verksamhet. Vi har därför omgående inlett arbetet med en kraftigt förstärkt förändringsplan och med en ny affärsplan. Kvartalet som gått har dock fortsatt att präglas av den pågående coronapandemin”, konstaterar Lars Fins i vd-ordet.

Venue Retail, Mkr Q3-2019/2020 Q3-2018/2019 Förändring
Nettoomsättning 68,4 162,6 -57,9%
Rörelseresultat -53,9 -22,8
Resultat före skatt -58,3 -23,7
Nettoresultat -58,4 -23,6
Resultat per aktie, kronor -0,40 -0,16
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets