Krisande Northvolt-konkurrenten: ”Vi har ryggen mot väggen”

SK On, elbilsbatterileverantören till Ford och Volkswagen, står inför en allvarlig kris då försäljningen av elbilar inte når upp till förväntningarna. "Vi har vår rygg mot väggen", skriver VD Lee Seok-hee till sina anställda, enligt The Financial Times.
Krisande Northvolt-konkurrenten: ”Vi har ryggen mot väggen” - SK On batteri
SK On står inför finansiella utmaningar. Bildkälla: SK On hemsida

Sydkoreanska SK On, konkurrent till svenska Northvolt, är världens fjärde största tillverkare av elbilsbatterier efter kinesiska CATLBYD och den inhemska konkurrenten LG Energy Solution.

Med växande förluster har VD Lee Seok-hee nyligen meddelat en rad kostnadsbesparingar och förändringar i arbetsrutiner, och beskrivit situationen som ett “nödläge”. “Vi måste alla dra åt samma håll,” skrev Lee i ett brev till de anställda, rapporterar The Financial Times.

Bolaget har redovisat förluster tio kvartal i rad sedan det avknoppades från moderbolaget SK Innovation år 2021. Nettoskulden i SK On har ökat från 2,1 miljarder dollar till 11,5 miljarder dollar under samma period. Det motsvarar 21 respektive 120 miljarder svenska kronor.

En lösning som diskuteras inom SK Group är en eventuell sammanslagning av SK Ons moderbolag, SK Innovation, med SK E&S – en mycket lönsam energienhet inom gruppen specialiserad på flytande naturgasproduktion. Den potentiella sammanslagningen förväntas tas upp på styrelsenivå denna månad, rapporterar FT.

Bakgrund: SK On

SK On är ett dotterbolag till SK Innovation, en del av det sydkoreanska konglomeratet SK Group. Bolaget är känt för sin aggressiva expansionsstrategi inom batteritillverkning och har gjort omfattande investeringar i både USA och Europa med förhoppningar om en boom i efterfrågan på elbilar. Men med släpande försäljning har företaget tvingats till långvariga permitteringar på sin fabrik i Georgia, USA, samt skjutit upp lanseringen av en andra fabrik i Kentucky, en samriskanläggning med huvudkunden Ford, enligt The Financial Times.

CATL och BYD dominerar den globala batterimarknaden med en sammanlagd marknadsandel på 53,2 procent, enligt den sydkoreanska konsultfirman SNE Research. Västerländska marknader har öppnat möjligheter för sydkoreanska och japanska tillverkare som SK, LG och Panasonic för att undvika importer från Kina.

Läs även:

Grön Lyxfälla i Skellefteå och Boden?

Avslöjar: Northvolt behåller internationell tungviktare – blir senior rådgivare

Revisorn går i god för Northvolts bokföring

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.