Kunden stal min idé

I stället för att anlita oss, stal kunden mina förslag rakt av, skriver signaturen, som nu ligger dåligt till hos sin vd. Tänk efter vad du sade till kunden som du inte borde ha sagt och lär för framtiden, råder Gunilla Arhén.

FRÅGA:

Jag är anställd som konsult i ett privatägt företag. Vi arbetar med verktyg som effektiviserar våra kunders verksamhet. Kunder och uppdragsgivare finns främst i stora företag och organisationer.

För ett år sedan träffade jag en representant för ett internationellt företag och gjorde en grundlig presentation av vårt företag, hur vi arbetar och hur vi skulle kunna bidra till bättre effektivitet och högre lönsamhet om företaget skulle välja att anlita oss. Jag träffade den här representanten flera gånger. Återkom med presentationer och föredrog planerna för ledningsgruppen. De skulle fatta beslut i frågan och återkomma till mig. Döm om min förvåning, när jag fick klart för mig att de nu arbetar i enlighet med mitt förslag. På våra möten lärde de sig arbetsmetodiken och har nu implementerat den i sin svenska organisation. Det var vår vd som först fick information om detta. När han spårade hur det gått till, insåg han att de hade stulit våra idéer rätt av. Jag hade ett mycket otrevligt möte med vår vd. Jag föreslog att vi skulle stämma företaget, men jag fick ingen större respons på den idén. Just nu ligger jag inte bra till hos vår vd. Känner mig lite orättvist behandlad, men går också och funderar på att kontakta den representant som jag hade alla möten med och ställa honom mot väggen och kräva ersättning för idéstöld. Har du något råd att ge på vägen?

“Orättvist behandlad”

SVAR:

Du är påverkad av vd:s reaktion. Han är antagligen stressad. Ledande chefer upplever hård press från alla håll. Hans reaktion är sannolikt inte personligt riktad mot dig, även om han är irriterad över en missad affär. Du är ung och på ditt första jobb. Tänk framåt i stället för att fastna i det som inträffade. Se händelsen som en utmaning. Ta den som avstamp och lär av det som hände.

Ett tips – försök att minnas hela händelseförloppet. Skriv ner i detalj exakt allt som inträffade. Hur gick varje möte med din kund till? Hur ofta träffades ni? Vilka var med på mötena? Hur gjorde du dina presentationer? Vilket material bad de att få? Vad fick de för skriftlig information? Fick de träffa andra kunder eller referenser? All information som de fick är viktig att minnas. Se i detalj hur hela processen gick till. I nästa steg – analysera vilken information som var “för mycket”, så att de kunde förstå er metodik utan att köpa er kunskap. Lär av detta. Hur kan du i framtiden agera för att intressera en presumtiv kund för era tjänster, utan att avslöja för mycket. Kunden måste förstå vinsterna, utan att kunna stjäla er kunskap.

Baserat på den analysen kan du sedan skriva ner ett förslag på hur ditt konsultföretag i framtiden kan lära nyanställda (och kanske existerande) konsulter hur de ska sälja in uppdrag för att inte samma misstag ska upprepas. Sedan presenterar du ditt förslag för din vd. Lycka till!

GUNILLA ARHÉN

Vd för och grundare av chefsutvecklings- och mentorprogrammet Ruter Dam. Gunilla Arhén föreläser om karriärfrågor och ger individuell karriärrådgivning åt män och kvinnor inom näringslivet. Författare till sex böcker, bland annat Mentor – handboken för både adepter och mentorer och Karriär – råd för navigering i maktens labyrinter.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.