Kundnöjdheten minskar men Avanza fortsatt i topp

Svenskarna blir allt mindre nöjda med sin banker visar nya siffror. Nätmäklaren Nordnet sticker dock ut med en ökning i kundnöjdhet jämfört med förra året. Avanza tappar men toppar listan.
Avanza och Nordnet
Foto: Henrik Montgomery/TT, Janerik Henriksson/TT

De banker som haft nöjdast kunder under längre tid försvarar sina positioner även under 2023. Avanza toppar fortsatt listan inom sparande och investeringar, enligt Svensk Kvalitetsindex.

Dock så minskar nöjdheten bland bankkunderna överlag. Swedbank tappar mest bland storbankerna med -6,5 poäng jämfört med förra året och Avanza -1,7.

Nordnet är den enda av bankerna där kundnöjdheten ökar med +1,5 vilket ger en andraplats på listan.

riskerar att detroniseras

”Vi har svårt att inte imponeras av Avanzas förmåga att konsekvent leverera den största kundnöjdheten i Sverige. Den negativa absoluta poängtrenden sedan 2020 kommer dock att behöva stoppas eftersom den annars oundvikligen riskerar att detroniseras. Ett viktigt steg för att säkerställa detta är sannolikt att få en ny VD som kan ingjuta energi i organisationen”, skriver Carnegie i en analys.

Nordnets ranking har under de senaste åren pendlat mellan plats 2 och 6. Carnegie noterar att gapet mellan Avanza och Nordnet inte varit så här litet sedan 2016.

”För Nordnet är det naturligtvis positivt att se det förbättrade resultatet både vad gäller ranking och poäng. Med tanke på de stora svängningarna i rankningen de senaste åren återstår det att se om detta är ett nytt normalläge. Vi anser dock att Nordnets aktiecase främst stöds av tillväxt på andra marknader – Norge, Finland och Danmark – där vi tror att konkurrensen är mindre intensiv”, skriver Carnegies analytiker Ermin Keric.

Bank Rank 2023 Rank 2022 Poäng 2023 Poäng 2022 Förändring
Avanza 1 1 74,6 76,3 -1,7
Nordnet 2 6 73,1 71,6 1,5
Skandia 2 3 73,1 74,7 -1,6
Länsförsäkringar 4 4 72,4 73,1 -0,6
Handelsbanken 5 5 71 72,4 -1,4
Övrig bank 6 2 65,8 75,2 -9,4
Nordea 7 7 64,8 67,3 -2,5
SEB 8 8 61,9 65,2 -3,3
Swedbank 9 9 58 64,5 -6,5

Kundnöjdhet mätt 0-100. Studien bygger på 5 500 intervjuer som genomfördes under oktober-november. Källa: Svenskt Kvalitetsindex och Carnegie Research.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets