Lågpris – Astras nya medicin
Den svenskbrittiska läkemedelsjätten Astrazeneca gör en större satsning på lågbudgetmediciner.
-Det som är helt nytt är att vi gör ett större avtal med en generikatillverkare, i det här fallet indiska Torrent, säger Ann-Leena Mikiver som är informationschef vid Astrazeneca.
Sedan tidigare har Astrazeneca avtal om tillverkning av enstaka mediciner hos generikatillverkare.
Astrazenecaledningen är påfallande tystlåten med att avslöja detaljer kring det nya avtalet vars huvuddrag offentliggjordes på onsdagen. Det framgår ändå att Astrazeneca betalar indierna (ett hemligt belopp) för att i första hand 18 produkter ska tillverkas av indiska Torrent. Produkterna ska säljas med Astrazenecas varumärke.
-Det kan bli fler senare, säger hon.
Astrazeneca har ingen tidigare medicintillverkning i Indien. Däremot finns forskningsanläggningar i Bangalore.
Hemlighetsmakeriet kring Torrent förklaras av konkurrensskäl:
– Vi har inte lust att berätta för våra konkurrenter exakt vilka marknader vi avser att gå in på med de här produkterna.
Enligt Ann-Leena Mikiver ska avtalet inte ses som att produktion av Astras produkter läggs ut på entreprenad utan snarare som att produkter i Torrents utbud adderas till Astras portfölj.
– De produkter som är aktuella är alla sådana som ingår i Torrents portfölj, inte våra egna utgångna patent. Vi gör det inte som ett led i en outsourcing utan mer av marknadsmässiga skäl. Vi kan erbjuda ett varumärke som folk har förtroende för, säger Mikiver.
De tillkommande produkterna, vilka det gäller hålls hemligt, ska säljas på tillväxtmarknader där Astrazeneca har en uttalad ambition att öka försäljningen mer än på de mogna marknaderna i väst.
Den indiska tillverkaren Torrent är mest känd som tillverkare av kopior, generiska läkemedel. Bolaget har, enligt börsdatabasen Factset, ett börsvärde på 887 miljoner dollar, cirka 6,2 miljarder kronor. Försäljningen under året väntas uppgå till cirka 3 miljarder kronor (400 miljoner dollar).
Astrazenecas nysatsning är förståelig. Bolaget har tidigare flaggat för att tillväxten i företaget mattas av eller till och med backar under de kommande åren. Samtidigt visar branschstatistik att marknaden för generika växer med så mycket som 10 procent årligen till 2012, vilket skulle betyda att den årliga försäljningen då når 200 miljarder dollar. Läkemedelsbranschen som helhet växer, enligt branschbevakaren IMS Health, med 5-6 procent årligen och når cirka 850 miljarder dollar samma år.
Affärsvärlden har tidigare pekat på flera argument (läs reportaget om de snabbväxande generikaföretagen här)för att den snabbare försäljningsökningstakten för generika ska hålla i sig:
* Fram till 2012 löper patentskydd ut för läkemedel med en årlig försäljning på 170 miljarder dollar, motsvarande en femtedel av den årliga försäljningen i världen.
* Acceptansen för kopior ökar i väst, när nya mediciner blir dyrare och befolkningen allt äldre och mer vårdkrävande.
* Apoteksreformer pågår i en rad västländer där myndigheter och försäkringsbolag i första hand betalar för de billigaste medicinerna.
* Tillväxtmarknader i Asien och Sydamerika som efterfrågar billigare mediciner, ökar i snabbare takt än läkemedelsmarknaden som helhet.
nullnullnullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.