Lever och frodas trots låg lönsamhet

Omsättningen för marknadsundersökarna har ökat, men vinstmarginalen går motsatt väg. Varför de riktigt stora vinsterna uteblir är det oenighet om i branschen.

– Det r��der en överetablering och i flera sektorer, till exempel konsumentsektorn är priset ofta helt utslagsgivande, säger Lena Gilchrist, vd för Ipsos Gruppen.

Detta är dock något som Peter Bolinder, vd för och grundare av Netsurvey, inte håller med om.

–Inget av de etablerade företagen i branschen har förstått att världen har förändrats. De har år efter år en tillväxt på kanske tre till fem procent och kanske två till fem procent i vinst. Då gör de något fel. Det är inte kunderna som har fel, som ska inse merv��rdet. De måste ställa diagnos på sig själva och sina tjänster och ställa sig frågan: Levererar jag tillräckligt bra mervärde till mina kunder?

Stig Holmer, vd för branschorganisationen Smif, menar att 2007 omsättningsmässigt var ett bra år med en tillväxt på 8,8 procent. Detta är en hög siffra jämfört med övriga Europa.

–Det hörs alltid gnäll och generellt har branschen svårigheter att få en rimlig lönsamhet. Men trots detta lever och frodas den, säger han.

Ett företag som haft ett mindre bra 2007, omsättningsmässigt och vinstmässigt, är Ipsos Gruppen som minskade sin omsättning med 8 procent.

–Vi hade ett mellanår, efter en tillväxt på över 20 procent. Vi har fokuserat på de riktigt stora uppdragen, med stora säljprocesser. Vi hann inte med de lite mer snabba puckarna, men de stora upp­dragen vann vi, förklarar Lena Gilchrist.

Netsurvey, som nästan uteslutande arbetar via nätet, har procentuellt sett mer positiva siffror, med bland annat en vinstmarginal på 9 procent.

Det har på senare tid tillkommit en stor mängd företag som enbart arbetar med att göra undersökningar via internet. Alla dessa är långt ifrån seriösa, enligt Stig Holmer.

–Det här är ett vildvuxet område, det är rena Vilda Västern. Vi kommer att kunna ta bort det värsta ogräset, säger han.

Det pågår ett arbete via inom ramen för ISO, för att få fram nya riktlinjer för bland annat så kallade access panels. Sedan ett år tillbaka finns det en allmän internationell kvalitetsstandard, ISO 20252. Den internationella standarden för just access panels ska vara klar till årsskiftet.

Peter Bolinder tror dock inte att riktlinjerna räcker för att sanera branschen. Det är alldeles för enkelt i dag för vem som helst att för en billig penning skaffa den teknik som behövs för att starta ett undersökningsföretag online.

–Det måste komma tydligare krav från beställarsidan. Vi behöver kunnigare kunder, säger Peter Bolinder.

Även Lena Gilchrist betonar att uppköparnas kunskaper är viktiga, oavsett vilken typ av undersökning det gäller.

–Det är oerhört svårt att sitta som kund och se vad som särskiljer olika företag. Det gäller nästan att ha magkänsla, säger hon.

Ipsos Gruppen har egna kurser i marknadsundersökningsteori som de erbjuder sina kunder. Även Stig Holmer anser att utbildning för kunderna är bra för hela branschen.

–Det finns inga universitets- eller högskoleutbildningar, men vi utbildar i samarbete med IHM dem som har affärsansvaret. Det är en konkurrensneutral kurs på 60 timmar för dem som arbetar inom branschen eller sitter som köpare. Kursen hålls varje år i Stockholm och vartannat år i Göteborg.

Även om det finns många företag online som borde inse sina begränsningar är internet för många ett drömmedium för undersökningar.

–Just nu har vi ett uppdrag där beställaren sitter i Kina och kvartalsvis gör vi undersökningar i Kina, Korea, Japan, Malaysia och Thailand. Det är utmanande eftersom ingen på kontoret bemästrar teckenbaserade språk, berättar Peter Bolinder.

De medarbetarundersökningar som Netsurvey genomför sker till 95 procent över nätet, medan 100 procent av rapporterna finns på nätet.

–De är dessutom extremt transparenta. Många gånger är det olika nationaliteter i ledningsgrupperna ute i världen och de kan alla se rapporterna på det lokala språket, samtidigt som masterrapporten finns på engelska, berättar Peter Bolinder.

När detta skrivs är de ekonomiska marknaderna runt om i världen, milt uttryckt, turbulenta.

–Stora kunder ser över sina budgetar. Vi måste vara bättre än våra konkurrenter. Även om det just nu är lite ”shaky” har vi hittills haft ett bra år. Vi ser just nu över möjligheten att etablera oss i andra nordiska länder. Vi ska hitta synergier och stärka vårt varumärke, säger Lena Gilchrist, vars företag Ipsos 2007 köpte upp ett företag i Norge.

Peter Bolinder tror också han att årets resultat ska bli okej, och han tycker framtiden är spännande. Netsurvey ska växa, utan att nyanställa alltför många.

–Jag fokuserar på samarbetspartner för att marknadsföra oss internationellt. Vi ska också presentera nya produkter.

Monica Nilsson

info@konsultguiden.se

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.