@llt fler på nätet

Internetmäklarna blir allt fler. Alla som inte redan har internettjänster är i full färd med att planera och utveckla sina tjänster.

Möjligheterna för spararen som handlar med egna aktier har förändrats och förbättrats avsevärt under senare år. Framförallt genom tillkomsten av olika internettjänster, liksom nischbankernas telefonbanker. Förutom att utbudet har ökat har de många nya gör-det-själv-alternativen inneburit att prisbilden differentierats. Spararen kan nu själv välja vilken servicenivå han vill ha och betala därefter.

Saker på gång

Utvecklingen går vidare i ett rasande tempo, fler nya tjänster är på väg och befintliga förfinas. Sedan Affärsvärlden gjorde den första genomgången av avgifter för handel med egna aktier för två år sedan har antalet olika mäklartjänster nästintill fördubblats. Den nya sammanställningen finns på sidan härintill. Huvudsakligen har kategorierna internettjänster och telefonbanker ökat. Internettjänsterna har både kända banker och fondkommissionärer som avsändare liksom nya aktörer, såsom Avanza och Extrade Solutions (Teletrade).

Många av de banker och fondkommissionärer som inte har någon internettjänst i dagsläget arbetar febrilt med att ta fram egna produkter. Aros ligger närmast i tiden och tror att deras internettjänst ska vara igång till jul. Avgiftsupplägget blir det samma som på den traditionella depån, det vill säga courtageavgift på 0,45 procent minimum 120 kronor per affär. Liksom Matteus internettjänst blir det alltså inget lågprisalternativ utan ett alternativt medium. Istället för att ringa mäklaren och vänta på att analyserna ska anlända per post kan spararen läsa analyserna på skärmen, titta på kontoutdrag på skärmen och lägga sin order direkt i marknaden.

Aragon, Penser, JP Bank och Östgöta Enskilda Bank säger allihop att de planerar att de är på gång. Och Nordbanken, som är den enda storbanken som inte erbjuder aktiehandel via internet i dagsläget, har för avsikt att starta en internettjänst med liknande koncept som sin telefonbank Värdepapper Direkt.

Konkurrensen hårdnar i takt med att aktörerna blir fler och befintliga tjänster måste vässa sina innehåll för att ta eller behålla sin del av marknaden. En jämförelse mellan olika tjänster är förhållandevis lätt att göra. Allt som behövs är en extra timme någon kväll och surfa från en tjänst till en annan (adresserna hittar du i Affärsvärlden nr 38/98) för att jämföra innehåll. De flesta berättar klart och tydligt vad spararen får för pengarna och har demoversioner.

Det man inte kan bilda sig en uppfattning om genom att tillfälligt besöka hemsidan är prestandan på tjänsten. På Affärsvärlden får vi ibland klagomål, exempelvis att en del tjänster ofta är oåtkomliga. De flesta internettjänsterna är emellertid billiga och har inte några årsavgifter, vilket gör att det är lätt för spararen att byta internetmäklare om denne är missnöjd.

Bättre sajter

Befintliga internettjänster förfinas. Aktiekurser med fördröjning, nyheter från någon nyhetsbyrå och portföljhanterare ingår numera i flertalet tjänster. På Avanza, Nordnet och Teletrade kan man dessutom handla med optioner. På Teletrade är det även möjligt att ställa ut optioner.

Aktiedirekt (Nordiska Fk) har stora nyheter på gång. Från och med den 20 oktober är det via Aktiedirekt möjligt att handla med aktier på NYSE, AMEX och Nasdaq. Därmed blir Aktiedirekt den första tjänsten som gör det möjligt för spararen själv att lägga order på de amerikanska börserna. Samtidigt blir det möjligt att handla optioner.

Avgifterna är extra viktiga när börsen går dåligt. Några hundralappar hit eller dit kan tyckas oviktigt när börsen stiger och stiger, som den gjorde i fjol och förrfjol, men när börsen går dåligt kan dessa slantar vara avgörande för om investeringen ska bli en vinst- eller förlustaffär. Genom att välja en billig aktiemäklare kan spararen som handlar med egna aktier tjäna en rejäl slant.

I tabellen härintill finns alla alternativ listade (tabellen finns i den tryckta tidningen i nummer 41/1998). Affärsvärlden har även räknat på totalkostnaden (courtage och depåavgifter) ett år för två olika bemedlade exempelkunder som gör fem affärer vardera.

Skillnaderna är slående. För spararen med två miljoner kronor i depån är det 25 gånger dyrare att ha en vanlig depå hos Nordbanken än att anlita internetmäklaren Avanza exklusive kostnaden för dator, programvara och modem. Men för avgiftsskillnaden – närmare 12.000 kronor – skulle spararen få en hygglig utrustning.

Lågprisalternativ

Generellt är det billigare att ha en depå hos någon av internetmäklarna än en traditionell depå hos en storbank eller fondkommissionär. Den senare gruppen har ofta ett lågprisalternativ på internet eller försvarar de höga avgifterna med att servicegraden är den bästa tillgängliga. Som traditionell depåkund får man i regel en personlig mäklare liksom tillgång till analyser från firmans analysavdelning.

Tillkomsten av internetmäklare är en utveckling i rätt riktning. Spararen kan i större utsträckning själv välja vad denne vill betala för. Hos internetmäklaren får man sköta arbetet själv, men man får ofta nyheter, aktiekurser och andra analysverktyg som underlättar besluten. Dessutom är internet det optimala verktyget för att hålla reda på sina placeringar eftersom kontoutrag och portföljhanterare ofta ingår.

Det sämsta alternativet är till synes VP-konto där kunden betalar dyra courtage utan att få tillgång till vare sig personlig service och analyser eller ett interaktivt och enkelt handelssystem.

Tillkomsten av nya aktörer på internet talar för att prisbilden kommer att förändras ytterligare framöver. Dessutom kommer sannolikt utbreddningen av internet att så småningom spilla över och påverka prisbilden på traditionella depåer.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF