Magin borta från Clas Ohlson
Sämre än någon kunnat ana. Clas Ohlsons bokslutskommuniké på torsdagen uppvisar ett trendbrott som heter duga. Under det fjärde kvartalet, perioden februari-april, inte bara backade rörelsemarginalen till rekordlåga fem procent, utan resultatet backade också i reella tal. Vinsten efter finansnetto under det senaste kvartalet, 53 miljoner kronor, var 16 procent lägre än vad analytikerna hade väntat sig och dessutom 15 procent lägre än vad Clas Ohlson nådde upp till under motsvarande kvartal förra året.
Förklaringarna till tilbakagången är flera. Under året tvingades Clas Ohlson betala dubbel vd-lön. Förre vd:n Gert Karnberger har fått 11 miljoner kronor i lön och ersättningar under året trots att han gick i pension i september 2007
Samtidigt har bolaget stora utgifter för expansion. I Kina öppnas ett eget inköpskontor vilket på sikt ska betala sig men som just nu betyder ökade utgifter. Men främst på agendan ligger just nu inbrytningen i England där bolaget på torsdagen berättade att det nu har tecknat ett första kontrakt på en butik. Den placeras i ett köpcentrum i sydöstra London och kan komma att öppna till julhandeln i år.
Värre är det med de skenande inköpspriserna. Clas Ohlson, som köper en stor del av sina produkter just från Kina, plågas av stigande råvarupriser och löneinflation i Kina.
Ingen av de här faktorerna är övergående så ska Clas Ohlsons nye vd, Klas Balkow, nå tillbaka till de tidigare feta marginalerna återstår bara ett par åtgärder.
Sparåtgärder tycks uteslutna. Bolaget talar tvärtom att det nu är dags för expansion på nya marknader i Europa. Länder som Tyskland och Polen har nämnts tidigare och nu heter det att bolaget i sin nyligen färdiggjorda strategiöversyn kommit fram till att ”Clas Ohlsons koncept bedöms vara konkurrenskraftigt och särskiljande på europeisk basis, vilket möjliggör expansion till ett antal nya marknader.”.
Räkna i stället med prishöjningar på Clas Ohlsons prylar. Bolaget förbereder sig för dessa inflationshöjande tendenser genom att i fortsättningen publicera produktkatalogen, där bland annat priserna anges, två gånger om året. Därmed kan bolaget höja priserna oftare än vad som varit fallet fram till nu.
Får det någon effekt på försäljningen?
Troligen. Clas Ohlsons ledning sitter i ett skruvstäd och den medger i kvartalsrapporten att den redan påverkas av den avmattning som skett i detaljhandeln i Sverige. Samtidigt vässas konkurrensen från butiker som Jula, Biltema och Teknikmagasinet.
Visst, Clas Ohlson har sin kundgrupp i ett relativt starkt grepp men med prishöjningar och tuffare konkurrens lär lojaliteten avta. Nostalgidimensionen med det gulliga katalogbolaget från Insjön är sedan länge borta. Och redan nu minskar försäljningen en aning i jämförbara butiker även om det till stor del förklaras med att kunderna går till nyöppnade butiker i närheten.
Slutresultatet kan därför mycket väl bli ett annat. Clas Ohlson, som sedan börsdebuten 1999, har skämt bort sina aktieägare med en lönsamhet som är sällsynt god för att vara inom detaljhandel kan mycket väl stå inför slutet på sötebrödsdagarna. Bolaget har stadigt tappat i rörelsemarginal de senaste sex åren, från 15 procent 2002/2003 till måttliga 12 procent under 2007/2008 (och magra 5 procent under det senaste kvartalet).
Det mesta talar för att den negativa utvecklingstrenden fortsätter och på börsen tas den negativa utvecklingen för självklar. Kursen backade på torsdagen som mest till 86 kronor, vilket är nytt femårslägsta. Senast Clas Ohlson-aktien nådde de bottennivåerna var under hösten 2003. Vid middagstid återhämtade sig kursen och aktien handlades till 94 kronor, en nedgång med 2 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.