Metro blöder 3 miljoner om dagen

Metro-koncernen fortsätter blöda och gör kraftiga förluster; cirka tre miljoner kronor per dag under tredje kvartalet. Med sedvanlig hög svansföring säger man sig dock ”överträffa” den svaga annonskonjunkturen på samtliga marknader och fortsätta ta marknadsandelar.

Stenbeckska gratistidningen Metro ges idag ut i 21 olika upplagor fördelat på femton länder och räknar sig som världens femte mest lästa tidning med över nio miljoner läsare. Men äventyret blir en allt dyrare historia, tidningen fortsätter visa kraftiga förluster. Resultatet efter finansnetto blev 27 miljoner dollar, drygt 285 Mkr, för tredje kvartalet vilket är en försämring jämfört med 18 miljoner dollar i förlust för samma period förra året. Utslaget på tre månader motsvarar det en förlust på cirka tre miljoner kronor om dagen. Räknat på nio månader har Metro hittills i år förlorat 65,5 miljoner dollar, jämfört med cirka 43 miljoner dollar under samma period år 2000.

Nettoomsättningen steg dock med nästan 20 procent till 21,5 miljoner dollar, och uppgick för niomånadersperioden till knappt 78 miljoner dollar.

Det stora frågetecken som marknaden sedan en tid haft för den finansiella risken i Metro-aktien tycks dock ha stillats, inte minst genom att man tidigare i höstas rodde i land nyemissionen på 750 Mkr. Aktien steg några kronor direkt efter rapporten men backade tillbaka och noterade strax efter 16.30 bara en uppgång med 20 öre.

Metro-året hittills kommenteras dock i hyfsat skrytsamma termer i rapporten. ”Trots den utbredda diskussionen om global annonsrecession och inverkan av tragedierna i New York den 11 september som inträffade i slutet av tredje kvartalet, har Metros utgåvor fortsatt visa signifikant ökade marknadsandelar under årets svagaste omsättningskvartal”, skriver bolaget.

Metros utgåvor har, enligt rapporten, överträffat den generellt svaga utvecklingen på varje enskild lokal annonsmarknad och har konsekvent ökat sina marknadsandelar på annonssidan. Inte minst gäller det i Sverige där Metros försäljning stigit med fyra procent hittills i år, medan annonsförsäljningen som helhet (enligt SIFO, mätt på dagliga morgontidningar) backat 14 procent.

De etablerade verksamheterna, startade före 1999, utgörs av Stockholm, Göteborg, Prag och Ungern, och står för 53 procent av gruppens totala försäljning. På dessa marknader noterades ett försäljningstapp på 8 procent under tredje kvartalet, räknat i lokala valutor. Räknat på nio månader har försäljningen dock ökat med en procent.

För de resterande sjutton utgåvorna, som klassas som ”new ventures” steg försäljningen med över 102 procent till 11,1 miljoner dollar för tredje kvartalet.

Hög svansföring till trots jobbar dock även Metro på att kapa kostnader. Som ett eld i arbetet har man omförhandlat avtal kring tolv print- och pappersavtal, vilket enligt rapporten kommer att leda till besparingar framöver. Utöver det räknar bolaget med att spara pengar på fallande papperspriser i USA och Europa. ”Den genomsnittliga kostnaden per exemplar har avtagit 8 procent under årets första nio månader och 12 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period förra året”, skriver Metro i rapporten. ”Utvecklingen är i linje med gruppens uttalade mål att sänka genomsnittskostnaderna per exemplar med 10 procent för helåret.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight