Microsoft tar rygg på Sprängaren
Att datajätten Microsofts nya operativsystem Windows XP inte ska undgå någon den närmaste tiden – det är tanken bakom den marknadsföringsmaskin som i dagarna drar igång och som totalt beräknas kosta tio miljarder kronor.
Idag onsdag sker världslanseringen i New York, och Microsofts toppchefer tar minst sagt synliga roller i presentationen av det nya systemet. VD Steve Ballmer är ute på roadshow och besökte redan i måndags Sverige för att sälja in produkten till media och kunder Även bolaget främsta förgrundsfigur och grundare Bill Gates gör allt vad han kan för att väcka uppmärksamhet runt bolaget. Förutom medverkan i en av USA:s största pratshower, ”Live with Regis and Kelly” gjorde han under gårdagen debut som TV-stjärna i NBC:s komediserie Frasier, skriver Reuters. TV-programmet spelas in i Gates hemstad Seattle och han spelar sig själv – som patient som ringer in och konsulterar showens huvudperson och psykiatriker Dr Frasier Cane.
”Växeln lyses upp när Frasier annonserar att det är Gates som står på tur men talar i slutänden bara om Microsoft och dess produkter tills Frasier blir helt uttråkad”, säger en taleskvinna för TV-bolaget.
Även i Sverige tar Microsoft hjälp av underhållningsindustrin, om än i något annan tappning. I ett samarbete med SF har man köpt den så kallade ”guldspoten”, den reklamfilm som har den finaste placeringen innan huvudfilmen, på Colin Nutleys nya storfilm Sprängaren. Filmen, som har premiär idag, är baserad på bestsellerförfattaren Liza Marklunds roman om kvällstidningsjournalisten Annika Bengtzon – som i sin jakt på “sprängaren” använder hon sig av en rejäl portion ny teknik.
”Det handlar inte alls om någon produktplacering, istället fungerar vi som en slags presentatör för filmen på 20 biografer runtom i landet, och visar vår demofilm strax innan den riktiga filmen börjar. Dessutom kommer vi att ha skyltmaterial ute på biograferna”, säger Helene Schöldsten, reklamchef på Microsoft. ”Genom att välja bioreklam hoppas vi kunna nå ut till den målgrupp av så kallade ’superanvändare’ som vi riktar oss till; människor som gillar ny teknik och gärna använder den både i arbetet och hemma. Sedan är just ’Sprängaren’ en film som bygger väldigt mycket på hi-tech, klipp, film, video och redigering – vilket har en nära koppling till vad man kan använda operativsystemet till.”
Målgruppen, som i Sverige beräknas vara cirka 440 000 personer, ska även nås genom TV- och print-kampanjer samt olika former av events den närmaste tiden, och Sverige är en av de tio marknader som Microsoft valt att satsa mest på.
”Svenska användare ligger långt fram vad gäller användningen av våra produkter, och vi har en väl utvecklad IT-kunskap vilket borgar för ett stort intresse för produkten. Och jag lovar; ingen av dem som ingår i målgruppen kommer att kunna undgå den här lanseringen”, säger Helene Schöldsten.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.