Monopol är inte alltid dåliga

Fortum är Sveriges minst omtyckta bolag, i en illa sedd bransch. Det är begripligt.

Fortums nätverksamhet är en av Sveriges största och varje elbolag har monopol inom sitt distributionsområde. Det innebär att cirka en tredjedel av elkostnaden för en villaägare inte går att påverka. Och om kunderna är inlåsta är det inte konstigt om de blir arga när räkningarna är svåra att förstå eller kundservicen inte håller måttet.

Men det finns populära monopol och oligopolföretag. Det vet en av Fortums högsta chefer, Christian Lundberg. Han rekryterades från Microsoft för ett år sedan.

Många har åsikter om Bill Gates imperium. Men de flesta anser nog att Microsoft ger stora värden till sina kunder. Om det inte var så skulle det nog ha funnits mycket mer piratkopierad programvara.
En annan oligopolbransch, musikindustrin, har agerat på ett helt annat sätt. Genom åren har skivbolagen hållit uppe sina priser så effektivt att företagen möter föga förståelse för sina försök att stoppa otillåten nedladdning när nu tekniken medger det.

Ett elbolag kan tillhandahålla värde genom leveranssäkerhet. Den tar vi dock – med rätt eller orätt – för given. Återstår då låga priser och bra kundservice. Men bolaget kan också visa att man bygger för framtiden, och framhålla att det behövs resurser för det.

Om Fortum och de andra eljättarna höjer sina priser för att klara ökade kostnader utan att samtidigt trimma sina övergödda organisationer – då är ingen förståelse motiverad. Om de däremot bygger produktion och kundanpassade system för detta sekels strömförsörjning är läget ett annat. Då kan de bli godtagbara monopol.vFortum är Sveriges minst omtyckta bolag, i en illa sedd bransch. Det är begripligt.

Fortums nätverksamhet är en av Sveriges största och varje elbolag har monopol inom sitt distributionsområde. Det innebär att cirka en tredjedel av elkostnaden för en villaägare inte går att påverka. Och om kunderna är inlåsta är det inte konstigt om de blir arga när räkningarna är svåra att förstå eller kundservicen inte håller måttet.
Men det finns populära monopol och oligopolföretag. Det vet en av Fortums högsta chefer, Christian Lundberg. Han rekryterades från Microsoft för ett år sedan.

Många har åsikter om Bill Gates imperium. Men de flesta anser nog att Microsoft ger stora värden till sina kunder. Om det inte var så skulle det nog ha funnits mycket mer piratkopierad programvara.
En annan oligopolbransch, musikindustrin, har agerat på ett helt annat sätt. Genom åren har skivbolagen hållit uppe sina priser så effektivt att företagen möter föga förståelse för sina försök att stoppa otillåten nedladdning när nu tekniken medger det.

Ett elbolag kan tillhandahålla värde genom leveranssäkerhet. Den tar vi dock – med rätt eller orätt – för given. Återstår då låga priser och bra kundservice. Men bolaget kan också visa att man bygger för framtiden, och framhålla att det behövs resurser för det.

Om Fortum och de andra eljättarna höjer sina priser för att klara ökade kostnader utan att samtidigt trimma sina övergödda organisationer – då är ingen förståelse motiverad. Om de däremot bygger produktion och kundanpassade system för detta sekels strömförsörjning är läget ett annat. Då kan de bli godtagbara monopol

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.