Nefab: Tillväxtpaketet

Emballageföretaget Nefab har redan gått starkt på börsen. Uppgången kan fortsätta. Företaget är nämligen återigen ett tillväxtföretag.

Nefab gick för ett par år sedan igenom en oväntat krävande investeringsperiod, vilket slog hårt mot bolagets vinst. Men i våras fick börsen upp ögonen för att bolaget stod inför en vändning. Att det var en riktig slutsats har bekräftats av resultatutvecklingen. Ökad volym och därmed ett förbättrat kapacitetsutnyttjande har fördubblat rörelsemarginalen till över elva procent. Räntabiliteten på eget kapital är för närvarande över 30 procent.

De första nio månaderna innevarande år ökade omsättningen med 33 procent till 800 miljoner kronor och vinsten tog ett rejält kliv, från fjolårets svaga 24 miljoner till 91 miljoner kronor. Här ingår förvisso SPP-medel med sju miljoner. För helåret kommer omsättningen för första gången att överstiga en miljard kronor. Ledningen räknar med ett resultat på 120 miljoner kronor för 2000, vilket motsvarar en vinst per aktie på 12-13 kronor.

Bakom framgången ligger en utpräglad nischstrategi. Bolaget tillverkar emballage i främst plywood och stålband. Det började i Hälsingland med brödlådor för 50 år sedan. I dag är Nefab en förpackningsspecialist inriktad på de multinationella företagens behov av säkra transportförpackningar.

Koncernen har egen tillverkning i fyra världsdelar. Ledningen räknar med en genomsnittlig tillväxt på 15 procent per år.

Volymökningen under året gör att kapacitetsutnyttjandet är högt. För att inte riskera att slå i kapacitetstaket har styrelsen beslutat att åter öka investeringarna. Totalt handlar det om drygt 100 miljoner kronor under en tolvmånadersperiod. Det gäller bland annat en tillverkningsenhet i Estland och en ny anläggning i Kanada. I Kina fördubblar Nefab kapaciteten för den asiatiska marknaden.

Det som lade grunden för Nefabs utveckling var ett uppdrag från Ericsson på 1960-talet att utveckla en vikbar exportförpackning. I dag är exportförpackningar Nefabs dominerande affärsområde med tre fjärdedelar av koncernomsättningen. Den expansiva teleutrustningsindustrin är det absolut största marknadssegmentet. Här ökade omsättningen första nio månaderna med över 50 procent och segmentet svarar nu ensamt för nära hälften av koncernens omsättning.

Tillväxten inom telekomsektorn är med andra ord mycket betydelsefull för Nefab. Den betyder mer än utvecklingen inom förpackningsindustrin i allmänhet. Den snabba utbyggnaden av mobiltelefonin är därför något som spelar Nefab i händerna. Ericsson är fortfarande den största enskilda kunden, men numera levererar Nefab också till många andra stora telekomföretag, till exempel Alcatel, Nokia och Nortel.

Nefabs andra affärsområde är returförpackningar. Här är det fordonsindustrin som är den prioriterade marknaden. Ännu så länge svarar fordonsindustrin för mindre än tio procent av koncernens omsättning, men ledningen ser stor potential även i denna verksamhet.

Nefabs ambition att bli en global partner till de stora kunderna leder till att bolaget utvecklar sin roll med ett ökat tjänsteinnehåll. Så kallad outsourcing, det vill säga att kunderna lägger ut delar av sin verksamhet på externa leverantörer, är en utveckling som passar Nefab som hand i handske. Tanken är att Nefab i växande grad ska ta på sig rollen som leverantör av kompletta förpackningslösningar, hårdvara såväl som service. En banbrytande avtal tecknades i våras med Ericsson.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB