Nefab viker upp sig
När emballagetillverkaren Nefab introducerades på OTC-listan för fyra år sedan blev aktien en kursraket. Med telekomindustrin som bolagets viktigaste marknad och Ericsson som dess största kund ansågs framgången given. Men förväntningarna skruvades upp för högt. När Nefab 1998 befann sig mitt uppe i en krävande investeringsperiod kunde förhoppningarna inte infrias. Efter några prognosmissar rasade kursen.
Vändningen är här
Men nu talar mycket för att vändningen har kommit. Resultatet förbättrades med 75 procent i fjol till 36 miljoner kronor. Även om det är en bit kvar till toppåret 1997, så ökar marginalen och vinstkurvan pekar uppåt. Ledningen har förutskickat en fortsatt förbättring i år med tonvikt på andra halvåret.
Nefabs nisch är att tillverka emballage i skivmaterial (främst plywood) och stålband för de multinationella företagens behov av säkra godstransporter. Det sker i två affärsområden.
Det största området, tre fjärdedelar av koncernomsättningen, är vikbara exportförpackningar. Ursprungligen var dessa framtagna åt Ericsson, men i dag är Nefab också leverantör till bolag som Alcatel, Nortel Networks och Nokia för att nämna några.
Det andra området är returförpackningar, som anses lämpade för bland annat fordonsindustrins behov att transportera komponenter, ett annat viktigt segment för Nefab. Affärsområdet har ännu inte fått sitt stora genombrott, men ledningen räknar med att det finns en stor potential både av miljöskäl och av ekonomiska skäl.
Försöker växa
Nefabs strategi går ut på att bolaget ska följa med kunderna ut på världsmarknaden. Därför har Nefab de senaste åren lagt ned stor kraft på flera expansionsprojekt, framför allt i Brasilien, Kina och Nordamerika. Det har kostat på, men resultaten av satsningarna ser nu ut att komma.
I Nordamerika växer bolaget mycket snabbt tack vare ett utvecklat samarbete med Nortel. I Asien nådde Nefab i höstas tillräcklig volym för att visa vinst och fortsatt tillväxt förutses. Återstår Brasilien där uppförsbacken blev längre och brantare än väntat på grund av valutaproblem. Förlusten i den brasilianska verksamheten drog ned koncernresultatet med 15 miljoner kronor förra året. Inte heller i år väntas Brasilien gå med vinst, men det är rimligt att räkna med att förlusten minskar.
I Europa, som sammantaget svarar för 80 procent av försäljningen, sägs lönsamheten vara god. Undantaget är England, där det uppstod problem under fjolåret.
Tjänster ökar
För Nefab, liksom för andra underleverantörer, går utvecklingen mot att tjänsteinnehållet ökar. Bolaget blir både konsult och leverantör av kompletta förpackningslösningar, inklusive hårdvara och service.
Ett exempel är ett ramavtal som Nefab nyligen tecknat med Ericsson, vilket bland annat breddar produktsortimentet. Det utökade samarbetet medför att den årliga faktureringen väntas stiga enbart i Sverige med 100 miljoner kronor från och med nästa år. Redan tidigare står Ericsson för en fjärdedel av Nefabs omsättning på drygt 800 miljoner kronor.
Tillväxten i telekomsektorn är avgörande för Nefab, eftersom denna bransch svarar för hela 42 procent av den totala koncernomsättningen. Nefab uppskattar att marknaden i detta segment är värd 3-5 miljarder kronor. Det ger bolaget en marknadsandel på tio procent på en ytterst fragmenterad marknad.
Målet är att öka andelen genom att utveckla samarbetet med nyckelkunderna. Fraktvolymerna i segmentet bedöms öka med omkring 15 procent per år medan Nefab väntas fortsätta att växa snabbare än marknaden.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.