Nexium godkänt i USA
Den segdragna diskussionen med FDA har handlat om hur läkemedlet ska beskrivas i den katalog över läkemedel som läkarna använder sig vid förskrivning av läkemedel. Astra Zeneca har velat få med information om att vissa kliniska studier hävdar att Nexium är signifikant bättre än föregångaren Losec. FDA har nu gått med på detta och godkände alltså läkemedlet i går. ”Det är avgörande för oss eftersom vi nu kan referera till studierna i vår marknadsföring. Beskedet från FDA betyder mycket för oss, nu kan vi alltså hävda att Nexium är bättre än Losec, vilket är grunden för vår marknadsföring”, säger Staffan Ternby, informationschef på Astra Zeneca. Astra Zenecas VD och koncernchef Tom McKillip säger i en kommentar: ”Det är glädjande att vi fått FDAs godkännande på alla de indikatorer vi ansökt om för Nexium.”
De indikationer som nu FDA gokänt är breda vilket gör att de flesta av de patienter som använder Losec, eller Prilosec som det heter i USA, nu kan använda Nexium i stället. Indikationerna är bland annat för halsbränna och alla typer av sypmtom som härör sig till sura uppstötningar. Nexium är också godkänt för långstisbehandlingar samt vid sår och inflamationer i matstrupen.
“Indikatorerna är väldigt breda och vi når därför nästan hela marknaden som vi når med Losec”, säger Staffan Ternby.
Astra Zeneca kommer under de närmaste tolv månaderna att lämna in ansökningar i flera länder om att försöka få ytterligare indikatorer godkända. Enligt Staffan Ternby kommer detta inte att påverka försäljningen nämnvärt, utan ska ses som ett komplement till gårdagens breda godkännande i USA.
Priset på Nexium i USA kommer att ligga cirka 3,5 procent lägre än för Prilosec. Katalogpriset till grossister har fastställts till 3,33 dollar för både Nexium 20 milligram och Nexium 40 milligram kapsel. Katalogpriset till grossister för Prilosec 20 milligram är 3,45 dollar. “Priset ska inte vara något hinder för att välja Nexium”, säger Staffan Ternby.
Astra Zeneca har förstärkt sin säljorganisation med 1300 personer i USA och den består nu av totalt 6200 läkemedelskonsulenter som är redo att marknadsföra läkemedlet. Lanseringen kommer att bli bred vilket innebär att Nexium kommer att börja säljas samtidigt till både specialistläkare och allmänläkare. I Sverige har lanseringen endast skett till specialister inom terapiområdet mage/tarm, för att därefter gå vidare till allmänläkarna.
Trög lansering Astra Zeneca sätter stort hopp till Nexium, efterföljaren till Losec som är världens genom tiderna mest sålda läkemedel. Lanseringen i Sverige har gått trögt, men bättre i andra europeiska länder, dock inte så bra som marknaden hade hoppats på. Lanseringen av Nexium i USA är därför av största vikt och lanseringen var ursprungligen tänkt att vara i december förra året, men FDA satte käppar i hjulet. Astra Zeneca har därefter sagt att en lansering i USA ska ske under första kvartalet i år och dagens besked har varit efterlängtat. Exakt när i mars lanseringen ska äga rum vill dock Astra Zeneca inte uppge
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.