Nu kommer det stora lyftet

Media: Reklamfesten toppar i år. Men den starka konjunkturen och konsumtionen driver på annonsmarknaden långt in i 2006.

2005 blev handelns år, tillväxten var stark och flera handelsbolag gick till börsen. Det bäddade för ett starkt lyft i annonsintäkterna, som efter nio månader landade på en ökning på 7,5 procent. Allt tyder på att även helårsiffran håller den nivån och prognosmakarna tvingas därmed än en gång skriva upp sina pro-gnoser, från ursprungliga runt 5 till 7,3 procent.

Med en fortsatt stark konjunktur och konsumtion fortsätter utvecklingen in i 2006. Nästan alla områden är vinnare hittills, men framför allt varumärkesintensiva medier som bio, storstadspress, utomhusreklam, fackpress och tv. Nyligen signalerade exempelvis TV4:s vd Jan Scherman att ökningstakten låg på över tio procent.

Samtidigt fortsätter internetannonseringen att klättra förbi etablerade medier. Efter utomhusreklam, populärpress och kvällspress passerar den sannolikt gratistidningarna i pengar 2005/2006. 2004 låg de och vägde sida vid sida räknat i pengar, på drygt 1,2 miljarder kronor. De enda områden som inte ökar är katalogannonsering och populärpress, enligt IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik. IRM:s färska prognos för 2006 pekar mot en total ökning på 6,4 procent, och med utgångspunkt i dagsläget verkar det inte alls omöjligt.

Annonsmarknaden präglas just nu av att det hela tiden uppkommer nya distributionskanaler: nya tidningar, nya tv-kanaler, mobilannonsering et cetera. Marknaden blir alltmer fragmenterad och etablerade spelare svettas. Bonnier-ägda Dagens Nyheter förlorar pengar och den nationella tidningsägda nyhetsbyrån TT går mot en ny existentiell kris när stora kunder som Dagens Nyheter säger upp eller drar ned sina abonnemang.

Trenden mot diversifierade mediehus ökar också behovet att samarbeta inom investeringstunga områden. Man kan inte göra allt själv, teknik och köp av rättigheter till innehåll hör till möjliga områden. Därför sträcker Tv3 och TV4 tentaklerna mot varandra, och Tv4:s nya ägare norska Schibsted vill att TV4 ska samarbeta mer med andra nordiska tv-bolag.

Samtidigt har affärerna börjat komma i gång. Proventus och Schibsteds intåg i TV4 var ett första steg. Vi väntar fortfarande på att danska staten ska komma till skott och sälja ut TV2 som länge varit på tapeten. Riskkapitalisterna har också klivit in på arenan och rivit upp damm, två amerikaner har tagit över SBS (TV5) och EQT Com hem. Det betyder att vi får se storstädningar och strukturaffärer framöver, kanske redan 2006.

Ikea/Kamprad-ägda Catella vädrar också affärer, de har skaffat en egen medieavdelning som främst jobbar med rådgivning. Möjligheterna ligger främst inom tv, tidningar och teknik.
Sammanfattningsvis kommer utvecklingen att drivas framåt in i och bortom 2006 av fortsatt stark konsumtion, nya medier och distributionskanaler, och av nya otåliga ägare med högre krav på utvecklingen inom media.

__________________

3 trender
? Stark annonskonjunktur.
? Nya distributionskanaler.
? Nya strukturaffärer.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.