Nya lurar ger vind i seglen
Nyckeln till Nokias kursutveckling finns hos konsumenterna. Mycket elände är förvisso redan diskonterat i kursen, och trots de senaste veckornas återhämtning är aktien back drygt 30 procent i år. Att hoppas på en upprepning på förra höstens kursrally är kanske lite väl optimistiskt. Men en viss återhämtning borde vi ändå kunna räkna med.
Nokia har nått målet om en andel på 40 procent av världsmarknaden för mobiltelefoner, efter en ökning med 2 procentenheter det senaste året. Nokia har än en gång kopplat greppet på mobilmarknaden, och även om försäljningen under andra kvartalet minskade med 1 procent till 9 miljarder euro, jämfört med i fjol, har lönsamheten förbättrats. Rörelsemarginalen för affärsområdet Devices & Services, exklusive engångsposter, ökade från 19,4 till 20,1 procent. Även om multimedia och företagstjänster numera ryms i affärsområdet är det fortfarande telefonerna som är den stora grejen.
Andra kvartalet såldes 122 miljoner telefoner till ett genomsnittspris på 74 euro, en minskning från 90 euro på ett år. Nokia sålde alltså fler men billigare telefoner än förra året. Den trenden är inte ny. Med kraftigt växande försäljning på tillväxtmarknaderna har Nokia varit på väg åt det hållet ett bra tag. Det som är positivt är att bolaget, till skillnad från flera konkurrenter, tjänar bra på både billiga och mer exklusiva telefoner.
Nokia har tidigare bedömt att den globala marknaden för mobiltelefoner skulle växa med 10 procent i år. I samband med rapportpresentationen omformulerades prognosen till 10 procent eller mer från förra årets nivå. Då såldes 1,14 miljarder telefoner. Analysföretaget Gartner är av ungefär samma uppfattning och räknar med en ökning på 11 procent. Positivt är att tillväxten väntas fortsätta i samma härad även nästa år. Gartner spår att efterfrågan ökar med drygt 5 procent i USA i år och minskar med 1,5 procent i Europa. Det blir Asien som får dra det tunga lasset. Där väntas försäljningen öka med nästan en femtedel jämfört med 2007. Det är goda nyheter för Nokia som lyckats väl i regionen.
Asien är i dag den enskilt största marknaden. Under andra kvartalet såldes 36 miljoner telefoner, upp 42 procent jämfört med förra året. I Europa, som tidigare var störst, stannade försäljningen på oförändrat 27 miljoner mobiler. Med lite tur kan Nokia se fram emot en framgångsrik höst. Valutakurserna verkar röra sig åt rätt håll. Lanseringen av trettiotalet nya telefonmodeller lär också göra sitt till.
Nokia Siemens Networks har också fått snurr på verksamheten. Bolaget, som bildades när Nokia och Siemens slog ihop sina nätverksdivisioner för fast och mobil telefoni sommaren 2006, ägs till hälften vardera av bolagen men är konsoliderat i Nokias räkenskaper. Drygt ett år efter sammanslagningen är rörelsevinsten för andra kvartalet 154 miljoner euro på omsatta 4 miljarder, engångsposter borträknade. Försäljningen ökade med 18 procent och bolaget har tagit en hel del order bland annat från Celcom i Malaysia och TIM i Brasilien. En väsentlig del av de årliga kostnadsbesparingarna om 2 miljarder euro börjar synas redan i slutet av 2008. Även på systemsidan är det tillväxtmarknaderna som väntas bidra till tillväxten de närmaste åren.
Med tanke på att Nokia Siemens Networks lär bidra positivt till resultatet framöver och de globala utsikterna för mobiltelefonförsäljningen ser relativt ljusa ut även för nästa år upprepar vi vår köprekommendation för Nokia. Riktkursen sätts till 24 euro.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.