Observer fyndar i internetkrisen
”För ett år sedan upplevde jag riskkapitalbolagen som vårt största hot. En rad nya aktörer kunde ha etablerats, då det var lätt att få tag i riskkapital. Men den risken har blåst över nu”, säger Robert Lundberg, VD för Observer.
I stället är det köpläge för Observer. ”En del av de företag vi är intresserade av har haft orealistiska förväntningar och trott på rena internetvärderingar på sina företag. Nu har det vänt och priserna faller”, säger Robert Lundberg.
I december 1999 köpte Observer Englands största mediebevakare Romeike och i somras lilla Imedia i Norge. ”Nu har vi kapacitet att ta förvärv då köpet i England är under kontroll. Och vi har en balansräkning som gör att vi har 1,5 miljarder kronor att köpa för.”
”Vi har identifierat två till tre kandidater att köpa i nästan varje västeuropeiskt land. Det är ofta traditionella mediebevakare som är familjeägda. Nu handlar det om att etablera förtroende och att öppna upp oss och dela vår syn på framtiden med dem.” Observer är ett gammalt pressklippsföretag som utvecklats snabbt under de snart nio år som Robert Lundberg varit VD. Bure är storägare och bolaget är analytikernas gottegris. Företaget hängde med upp i IT-haussen förra året och ligger kvar på sin höga värdering. Hög lönsamhet och kontrollerad tillväxt är numera populärt.
Robert Lundberg räknar med att hålla vinstmarginalen 20 procent under en överskådlig framtid. Företaget växer organiskt med 20 procent per år. Den tillväxten kan sannolikt dubblas om de planerade förvärven i hela Europa går i lås.
”Tillväxten blir nog mellan 20 och 40 procent per år inklusive förvärv. Jag vill inte prata så mycket om visionen vi har. Det är bättre att leverera”, säger Robert Lundberg för att tona ned förväntningarna. ”Ett till två förvärv per år är en realistisk takt att växa i. Vi måste se till att ha med oss hela organisationen”, säger han. ”Det finns hur mycket som helst att göra som kostar skjortan. Men vi kommer inte att släppa lönsamheten för att växa fortare. Det är viktigt att ta betalt.” Observer är nu dubbelt så stort som någon konkurrent på alla sina marknader, i Norden, Tyskland och England. Det anser Robert Lundberg vara avgörande för att utnyttja skalfördelar och vara lönsamma.
En viktig del av tillväxten handlar om att öka produktutbudet på de olika marknaderna som är underutvecklade jämfört med den svenska.
”Det är en utbudsdriven marknad. En svaghet som vi har är att det tar litet för lång tid från produktutveckling till dess att vi har färdiga kunderbjudanden. Den processen ska vi snabba upp.” Observers baserbjudande är mediebevakning och distribution av företagens pressmaterial och ekonomiska information. Därtill kommer analyser och utvärderingar av kommunikationsinsatser.
Observer klättar också i värdekedjan och rör sig in på PR-byråernas områden. Företaget identifierar målgrupper, utvärderar och analyserar effekten av kommunikationsinsatser och säljer rådgivning i dessa frågor. Dessa tjänster kan de erbjuda internationellt.
Bland konkurrenterna dyker det upp nya mediebevakningsföretag som arbetar med internet som primärt verktyg. I Sverige är bland andra Sprayägda Agent 25 en ny konkurrent. Men dessa företag ser inte Robert Lundberg som något hot.
”Internetföretagen får nu veta att det finns stora marginalkostnader på nätet, vilket man inte trodde tidigare. Alla aktörer måste hela tiden pumpa in pengar i den nya tekniken. Man får i själva verket en exponentiell marginalkostnad med utveckling och nya versioner hela tiden.” Enligt Robert Lundberg har digitaliseringen och internetutvecklingen enbart stärkt Observers position.
”Komplexiteten har ökat, utbudet av information har ökat, vilket ökar efterfrågan på våra tjänster. Och vi har fått en starkare ställning tack vare it-verktygen vi använder. De är dyra men kvaliteten blir bättre. Så långt vi kan se och planera ser situationen mycket stabil ut.”
Obeserver jan-sep 2000
Intäker 825 Mkr (+20%) Kostnader –629 Mkr Rörelsevinst 196 Mkr Rörelsemarginal 23,7 % Organisk tillväxt 21 %
Mats Paulsen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.