Ökad förlust för Hövding

Hövding, som tillverkar krockkuddehjälmen med samma namn som bolaget och som är listat på First North, redovisade ett nettoresultat på -18,4 miljoner kronor (-12,0) för det andra kvartalet 2019.

Omsättningen ökade med 12 procent till 28,2 miljoner kronor (25,2).

Antalet sålda enheter av Hövding ökade med 8 procent till 18.435 stycken under kvartalet.

Kassaflödet från den löpande verksamheten var -15,2 miljoner kronor (0,6).

“Både omsättning och antal sålda är bättre än vår plan för kvartalet. Vi budgeterade, planerade och producerade konservativt och fokuserade på en kvalitativ utfasning av 2.0 och en stark lansering av Hövding 3”, skriver bolagets vd Fredrik Carling.

Han skriver att andra kvartalet reflekterar övergången till den tredje versionen av Hövding.

“Det finansiella resultatet var budgeterad och del av planen både gällande omsättning och övriga externa kostnader. Hälften av de externa kostnaderna i kvartalet är engångskostnader relaterade till slutförandet av Hövding 3 och utveckling av marknads-, butiks- och säljmaterial för den stundande lanseringen”, skriver Hövdings vd i rapporten.

“Övergången kommer fortsätta till viss del in i tredje kvartalet. Vi kommer kontrollerat bygga upp produktionskapaciteten under andra hälften av året för att nå planerade nivåer som möjliggör vår 2020-målsättning”, heter det vidare.

Han skriver även att bolaget kommer kunna “avsluta” Hövding 2.0 utan några betydande nedskrivningar.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.