Laddar

Okända bjässar

Ettan bland nätverksföretagen, Cisco, är värt 100 miljarderkronor mer än Ericsson.

En knippe amerikanska företag delar på den lukrativa marknadenför nätverksprodukter. Trots deras storlek är företag som 3Com,Bay Networks och Cabletron fortfarande okända för allmänheten.Inte ens branschens absoluta etta, Cisco, är vidare känt. Ciscoär en solskenshistoria av rang. Företaget startades 1984,introducerades på Nasdaq-börsen 1990 och har idag ett börsvärdepå 315 miljarder kronor, nära 100 miljarder mer än Ericsson!Under 1990-talet har Cisco växt med 80 procent per år i snitt,med bibehållna marginaler. För senaste räkenskapsåret omsattes 4,1 miljarder dollar och vinsten efter skatt landade på 900miljoner dollar.

I Sverige har omsättningen nått 1 miljard. Och tillväxten har desenaste åren legat på hela 100 procent.

Tillväxten har främst skett genom förvärv. De senaste tre årenhar Cisco köpt 14 företag. Däribland konkurrenten Stratacom ifjol för hela 4 miljarder dollar. Det näst största förvärvet iIT-branschen efter IBM:s köp av programvaruföretaget Lotus, 1995.

När ett företag har köpts implementeras Ciscos programvara IOS(Internetworking Operating System) i de nya produkterna. Denuttalade strategin är att bara gå in på produktområden somföretaget kan bli marknadsledare eller som sämst tvåa på. Ciscodominerar nu t.ex. helt marknaden för routrar till internetsstamnät med en 85-procentig andel.

Konkurrenterna hävdar att Cisco försöker låsa in kunderna i denegna tekniken. Under 1970-talet vågade inte företag välja någonannan stordatorlösning än IBM:s av rädsla att hamna med enutdöende teknik. På samma sätt är det med Cisco och IOS.Särskilt som Ciscos olika produkter, enligt konkurrenterna,fungerar bäst med varandra och sämre med andra leverantörers.Datakommunikation bygger på att olika nätverk kommunicerar medvarandra, oavsett vilken leverantörs produkter som används. Tänkom personer anslutna till olika telenät inte kunde tala itelefon med varandra för att nätens telefonväxlar kom från olikaleverantörer.

Den stora dominansen på sitt område och konkurrenternas bitskakritik påminner om situationen för ett annat stort IT-företag,mjukvarujätten Microsoft. Även Ciscos framgångsrecept påminnerom Microsofts. Det bygger på att lyhört lyssna på kundens kravför att sedan helt, utan prestige, anpassa verksamheten till nyakrav. Och om någon ny teknik börjar efterfrågas som inte Ciscohar – införskaffas den snabbt genom ett företagsförvärv.Dessutom har Cisco satt i system att köpa in minoritetsposter iföretag med en specifik kunskap, för att gardera sig mot snabbateknikskiften och inte missa en ny trend.

Enligt företagets Europachef, Richard Freemantle, kommer Ciscosaptit på att köpa företag att fortsätta med 6-10 förvärv i år.Det är dock osannolikt att ett företag som omsätter cirka 30miljarder kronor orkar fortsätta att växa 80 procent per år,även om marknadstillväxten ser ljus ut. Också Ciscos extremthöga marginaler (bruttomarginaler över 65 procent) kommersannolikt att gå ned.

Utvecklingen går mot att licensintäkternas andel av omsättningenökar från dagens cirka 15 procent. Licensintäkter har lägremarginaler än försäljningen av egna produkter. Tillverkare avexempelvis TV-apparater och videobandspelare kan komma att viljalicensiera routerteknologi. Likaså PC-tillverkarna. Compaq harredan börjat sälja datorer med ett förinstallerat routerprogram.Ciscos två största konkurrenter är 3Com och Bay Networks. Bådamed motsvarande produktutbud som Cisco, men med något annorlundafokus. 3Com, exempelvis, är världsledande på så kalladenätverkskort som installeras direkt i PC:n och gör att den kankopplas upp mot ett lokalt nätverk. 3Com var inne i en djupsvacka i början av 1990-talet, men är nu tillbaka. Sedan 1991har aktien stigit med nära 5.000 procent.

I dag är det istället Bay Networks som har problem. Företagetvar länge den stora utmanaren till Cisco på marknaden förroutrar. Men när det slaget förlorades har Bay Networks haftsvårt att hitta nytt fokus. Nu spekuleras det om ett uppköpsbudpå Bay Networks.

N?TVERKSJ?TTARNAMiljoner dollar Cisco 3Com Bay Networks aug 95-jul96 jun 95-maj 96 jul 95-jun 96Omsättning 4.096 2.327 2.056Vinst efter skatt 913 178 206Marginal, procent 22 8 10Vinst per aktie, dollar 1,37 1,01 1,04Börskurs 5 feb, dollar 61,5 54,5 19,75Marknadsvärde 43.581 9.323 3.842P/e tal 48 33 –

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.